Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var denne brudgommen som giftet seg i Manger, Hordaland med navnet Sjur Kiergaar 28.11.1793?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Sjur var nok fra Kjerrgården Manger/Askøy da han giftet seg 28.11.1793 i Manger med Brite Rasmusdtr. fra Fromreide.

Brite Rasmusdtr - Ministerialbok for Manger prestegjeld 1792-1815 (1261P) - Digitalarkivet

Trolovet 15.09.1793

Kirkebøker: Manger sokneprestembete, SAB/A-76801/H/Haa: Ministerialbok nr. A 2, 1792-1815, s. 152 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

I 1801 er Brite enke.

Person 019.  019 Berthe Rasmusdatter - 0008 Hetleviig - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1247P Askøy prestegjeld - Digitalarkivet

Døde i Manger 1791 - mangler, så der er det ingen hjelp å hente.

I kirkeboka for Askøy finner jeg en Sieur Stephensen gravlagt 02.07.1797 på gården Stolen (Stølen), men jeg vet jo ikke om det er samme person.

Sieur Stephensen - Ministerialbok for Askøy prestegjeld 1742-1818 (1247Q) - Digitalarkivet

En Siur Jonsen og Berthe Rasmusdtr. døper en sønn Stephen 13.11.1796 i Marikoven.

Sieur Stephensen - Ministerialbok for Askøy prestegjeld 1742-1818 (1247Q) - Digitalarkivet

Er det noen som kan hjelpe med å fastslå farsnavnet til denne Siur som altså giftet seg i 1793 i Manger men som var død i 1801*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune !

Du finn heller ikkje noko i denne Kyrkjabokji:  

Ministerialbok nr. A 2Manger prgj.Manger sokn, Hordabø (Bø) sokn, Herdla sokn, Sæbø sokn1792 - 1815

Eg tenker på side 152 til side 155.  Personlig så er ikkje å lesa Gotisk skrift, mi sterke side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den var ikke helt enkel denne.

Jeg får prøve å grave videre. I følge 1801 tellingen har Brithe en sønn Stephen som er 10 år gammel og en sønn Rasmus 12 år gammel. Her tror jeg alderen er feil.

Stephen Sjursen giftet seg 26.09.1829 med Anne Nielsdtr. og alderen der tilsier fødselsår 1795. Han var 49 år da han døde i 1844 og da er det angitt at han ar født på Nordre Hetlevik.

Broren Rasmus  døde i 1890 og var født omlag 1797, men jeg mener han var født på Herdla (Odlandsvik) i 1794. Det passer jo bedre i forhold til ekteskapet som var 28.11.1793.

Men det var dette med å få avklart hva farsnavnet til Sjur var. Rasmus er åpenbart oppkalt etter Brithes far og da er det nærliggende å tro at Stephen er oppkalt etter Siurs far. Da burde mannen jeg søker hete Siur Stephensen.

Se nederst på høyre side her.

Kirkebøker: Manger sokneprestembete, SAB/A-76801/H/Haa: Ministerialbok nr. A 2, 1792-1815, s. 22 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Dessverre ikke noe farsnavn på Siur der heller.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ser på fadderne ved barnedåpen jeg viste til nederst i forrige innlegg, finner man Stephen Siursen Kiergaar blant fadderne. Jeg har en sterk følelse av at det er far til Siur Kiergaar.

Stephen Siursen Kiergaar døpt en sønn Siur  07.05.1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjur var født i 1771 https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001706964 og var uekte barn der far ikke var oppgitt. Moren Kari Steffensdatter var født ca 1749 og ble gift i 1782 med Jon Nilsen Åsebø. Ser at Steffen Sjursen er en av fadderne når sønnen Rasmus ble døpt.

Fant et skifte etter Sjur Hansen som var bosatt i Kjerrgarden under FT 1801 og som kom fra Davanger. Link til skiftet URN:NBN:no-a1450-sk20081117650202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innlegget ditt.

Jeg stammer fra Siur Hansen Kiergaaren 1690-1761 og kona Marthe Olsdtr. gjennom sønnen Hans som kom til Davanger og hans andre hustru Guri Jansdtr.

Jeg har fått et treff som indikerer en forbindelse til denne slekten og som trolig går gjennom bror til Hans, Stephen Sjursen 1723 - 1796? Han var visstnok gift med en Gjertrud Gregoriusdtr. De døper en sønn Siur i 1762 på Haugland. Men om dette er den rette forbindelsen vet jeg ikke, og det er det jeg prøver å finne ut av.

Siur - Ministerialbok for Manger prestegjeld 1759-1791 (1261P) - Digitalarkivet

Se første dåp i mai 1762.

Kirkebøker: Manger sokneprestembete, SAB/A-76801/H/Haa: Ministerialbok nr. A 1, 1759-1791, s. 25 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig 😉 Mulig du har funnet denne informasjonen under tidligere.

Sjur Hansen f. ca 1787 finner du i manntallet 1701 i Kierkegaard som Sifuer Hansen sammen med broren Stephen Hansen f. ca 1692 og far Hans Joessen f. ca 1647. Du finner de også i mannskapslistene for 1704 men da er Sifuer nevnt som Sjur. Da Sjur dør i 1761 er det oppgitt at han er født i 1677. 

Har ikke funnet så mye om barna til Sjur men fant Jakob f. 1720 i kirkebøkene for Askøy og som ble døpt i Domkirken 03.05.1720. Har ikke funnet noe skifte etter Sjur enda men har søkt litt på sønnen Hans som bodde på Davanger. Kom over denne militærrullen fra 1727 som nevner de som var innrullert og bodde i Kjerrgarden nemlig Hans Sjursen 8år, Stephen Sjursen 4år og Lars Sjursen 3år. https://www.digitalarkivet.no/view/133/pp00000000016464 Antar at dette er barna til Sjur.

Man finner skifte etter far til Sjur fra 1710 URN:NBN:no-a1450-sk20081114670121.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Rolf.

Jo, jeg var i sin tid innom disse militær rullene og det var der jeg fant en god del av opplysningene om familien.

Alt tyder på at dette DNA treffet jeg har fått kommer via  bror til Hans, Stephen Siursen. Problemet er bare å slå fast hvem av avkommerne jeg skal ha tak i. Er det han som  ble født 1762 eller er det han som  du viste til som ble født i 1771. Det er altså to personer med samme navn men med 9 års forskjell.

Jeg har ikke funnet mer om denne Gjertrud Gregoriusdtr. som var mor i 1762. Det kan tenkes at både hun og den første Sjur Steffensen døde. Så spørs det da om hvem som var far til "din" Siur. Men dersom ikke bror til Hans Siursen er innblandet kan jeg ikke se hvordan jeg får noe treff der.

Har du noen opplysninger om opphavet til Kari Steffensdtr. ? Kan hun være datter av Steffen Siursen født ca 1723?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider