Gå til innhold
Arkivverket

Sporløst forsvunnet oldemor


Silje Lunde
 Del

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg fikk så god hjelp her sist,og jeg prøver forsiktig igjen😊

Som sagt,min bestemor havnet på barnehjem da hun var liten,så vi vet lite om familien hennes. Hun het Gunhild Braathen (født 1920), og hadde en bror som het Normann Frank (født 1924). Han fikk ingen barn. Jeg har funnet ut at hennes far het Thorleif Ragnvald Markussen Braathen (født 1896) ,men ingenting etter 1937,bortsett fra da han døde. Men her kommer mysteriet; moren hennes, Lilly (pikenavn Gundersen) Markussen Braathen, født i 1901 ble sporløst borte etter bestemor ble satt på barnehjem. Hun fikk et barn senere ved navn Harry,det er det eneste jeg veit.  Ikke med Thorleif,så hun må ha skiftet etternavn. For jeg finner henne ikke igjen noen plass. Ingenting på MyHeritage,men det kommer opp at det er et treff i kirkebøkene,men da må jeg betale 1200 kr i tillegg til det jeg har betalt for Myheritage, og det er jo ingen garanti at det står noe om henne der. 

Er det noen som har noen råd for hvordan jeg kan finne ut hva som skjedde med henne,når hun tydeligvis har skiftet etternavn? 

På forhånd beklager langt og litt surrete innlegg,men jeg hadde veldig lyst til å gjøre et forsøk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Lysningsblad 06.12.1952:

 

Arnesen, Karl, arbeidsformann, og Lilly Berntsen, f. Gundersen, begge Joh. Svendsens gate 11, Oslo. Byfogden i Oslo.

Endret av Roy-Petter Askim
Feil dato rettet.
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sigrun Randen skrev:

Det er vel henne som gifter seg igjen her i 1929 - nr 128b

 

Østre Aker prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10840/F/Fa/L0014: Ministerialbok nr. I 14, 1926-1936, s. 134
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040906190139
 

 

I alle dager !! Tusen tusen takk!!! 😊😊😊😊 der kom jammen etternavnet også!! Igjen,takk!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Mulig det er Lilly, nå Arnesen(?), som dør 30.3.1975

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002376188


Dødsannonse fra Aftenposten hvor en Harry er nevnt

288BAE32-8B73-49AB-A755-3036710D0B22.jpeg.bd5adf53bf767beed5fdab6ffb2cb1e8.jpeg

Det må jo være jo henne?😊😊 tusen takk!!!!! Dette var stort for meg og familien! men er Harry oppført som mamm eller barn tror du? Vi mente det var en sønn hun fikk,men mulig vi tok feil?

Endret av Silje Lunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Silje Lunde said:

Det må jo være jo henne?😊😊 tusen takk!!!!! Dette var stort for meg og familien! men er Harry oppført som mamm eller barn tror du? Vi mente det var en sønn hun fikk,men mulig vi tok feil?

Harry er nok sønn, med forlovet Grethe.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Roy-Petter Askim skrev:

Norsk Lysningsblad 06.12.1952:

 

Arnesen, Karl, arbeidsformann, og Lilly Berntsen, f. Gundersen, begge Joh. Svendsens gate 11, Oslo. Byfogden i Oslo.

Så hun giftet seg enda en gang!😊 Tusen takk!!setter så stor pris på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillys borgerlige vielser i 1920 og 1929 med hennes egenhendige underskrift

 

Oslo byfogd avd. I, SAO/A-10220/L/Lb/Lbb/L0014: Notarialprotokoll, rekke II: Vigsler, 1920-1921, s. 29b-30a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20110302330754
 

Aker sorenskriveri, SAO/A-10895/L/Lc/Lcb/L0005: Vigselprotokoll, 1929-1931, s. 9
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10050910262011
 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sigrun Randen skrev:

Jeg ser desverre ikke annonsen,jeg må kanskje abbonere for å se det. Ser du noe barn? Jeg lurer veldig på om Harry var hans sønn,eller om han var sønn til Karl Arnesen? Tusen tusen takk!!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Silje Lunde skrev:

Jeg ser desverre ikke annonsen,jeg må kanskje abbonere for å se det. Ser du noe barn? Jeg lurer veldig på om Harry var hans sønn,eller om han var sønn til Karl Arnesen? Tusen tusen takk!!😊

 

Fant ingen dødsannonse, bare kunngjøring av begravelsen.

Men Harry var nok sønn av Berntsen, jmf dødsannonsen posta av Ragnhild K. Brænd.

Endret av Sigrun Randen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Sigrun Randen said:

Fant ingen dødsannonse, bare kunngjøring av begravelsen.

Men Harry var nok sønn av Berntsen, jmf dødsannonsen posta av Ragnhild K. Brænd.


Fann kun denne: 

https://www.nb.no/items/2e14bb836fc574a609e06e2c388b2dd8?page=9&searchText="øistein berntsens"

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.