Gå til innhold
Arkivverket

Militær verneplikt 1937-1939 ?

Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Har uten suksess gjort søk med forskjellige søkebegrep for å finne ut lengde på verneplikt i forsvaret i de ulike våpengrener for årene 1937-1939. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Ivar ! Nei, denne studien har jeg ikke vært innom. Ved å lese den finner jeg ikke svar på spørsmålet mitt, men det var en god del kildehenvisninger som kan være av interesse å ta en titt på.

Det nærmeste jeg har kommet mhp info om tjenestens lengde fant jeg i "Utskrivningsvesenets historie frem til 31.12.1990" av komkapt. Odd T. Fjeld. Med henvisning til lov om endringer i vernepliktsloven av 22 juni 1934 ble det ved kgl. res. 23 august 1935 fastsatt et nytt utskrivningsreglement for land- og sjøstridskrefter som påla de utskrevne soldater 42 dagers tjeneste i form av rekruttskole. Fra 1 juli 1937 ble tjenestetiden først økt til 72 dager, senere 90 dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.