Gå til innhold
Arkivverket

Karen Margrethe Iversdatter (1832– 1897) – fjerde leiermål

Lars Kittilsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har skrevet en lengre "avhandling" om Karen Margrethe Iversdatter på brukerforum, men har behov for litt skrifttyding …
Da Karen fikk tvillingene Jacob og Ingvald 20 april 1870, hadde hun allerede fått tre barn med tre ulike menn.

https://media.digitalarkivet.no/view/1262/8227/242

Hun oppga den andre mannen (Brynte Belin Pettersen) som far til tvillingene, men dette ble senere endret til Olaus Larsen.
Olaus Larsen står også som far da den ene tvillingen – Ingvald – dør i 1875.

https://media.digitalarkivet.no/view/5929/30386/6

Det står veldig mye i margen i kirkeboka, men jeg klarer ikke å lese alt. Jeg skjønner stort sett det vi de ulike leiermålene, men ikke det med minst skrift. Kan noen hjelpe?

Kirkebok leiermål.png

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendes 4de Leiermaal med forskjellige.
1. Inger Helene Hansdtr. fød i Hedrum 16 Aar.
2. Mathias Mathiassen (Søn af Blokmager Mathias Larsen svensk[?]) fød i Andebo 6 Aar gl. i Marts næste Aar.
3 Petter Bryntesen Petersen 11 Aar fød her af samme Fader som de [...] døbte Børn.

Hun skal for Tugthuspræsten i Xia have tilbagekaldt denne Opgave og bekjendt at Blokmager Ole Larsen paa Halsen[?] er disse Tvillingers Fader.

Ifølge Skrivelse fra Byfogden i S.fjord af 24/7-73.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette gir mening.

Det kan virke som om Karen Margrethe Iversdatter prøvde å redusere antall leiermål til tre, men ærligheten tok overhånd i møtet med presten ...

Da fikk jeg også bekreftet at Larsen var "blokmager" og bodde på Halsen. Han står nevnt som Olaves Larsen i kirkeboka da Ingvald dør.

Blir mer og mer sikker på at dette er blokkmaker Olaus/Olaves Larsen (Larsson) 1833-1911. 
Han ble gift med Maja (Marie) Katrine Olsdatter i 1868, og fikk flere barn med henne både før og etter tvillingene med Karen Margrethe.

Han ble dømt for utukt på slutten av 1890-tallet og fikk flere års straffearbeid.

Nå skal jeg jakte på skrivet fra byfogden (24/7-73) og se om jeg finner mer ut av oppholdet på tukthuset 🙂

Nok en gang - takk for nyttig tyding!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider