Gå til innhold
Arkivverket

Eit par Benkestokk-spørsmål -

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Dette er ei slekt eg ikkje har vore borti nokon gong, men sidan eg no tangerer ein person med dette namnet i ei kartlegging eg held på med, har eg eit par spørsmål.

1 - Kva er den mest pålitelege og oppdaterte kjelda til denne slekta I DAG, viss eg vil ha ei innføring utan å gjere alt oppatt? Eg har sett i ein del eldre bøker og debattar og funne at her er mykje meir eller mindre kvalifisert gjeting og "må ha vore"-isme ute og går, fram gjennom tida, og det ser eg meg ikkje heilt tent med.

2 - Finst det reine manns- eller kvinnelinjer frå familien som er DNA-testa, eller som egnar seg for testing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilhelmine Brandts bok "Slægten Benkestokk" fra 1904 er fortsatt en grunnbok om slekta. Ellers er seminarrapporten fra Benkestokk-seminaret fra 1999 den beste innføringa, hvor det både gis historiografi og publiseres ny forskning. Det er publisert en del også etter den tid, heriblant Bjarne Hollunds artikkelserie i Genealogen 2020-21, men videre pålitelig er dette ikke, jamfør dine "må ha vore"-ismer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder DNA og da tenker du kanskje på Y-DNA, så er det ingen som ennå har sjekket skikkelig etterkommerne etter Jon Trondson Benkestok (1530- ca. 1593) gift med Birgitte Nielsdatter. Hun var uadelig som gjorde at Jons etterkommere gikk inn i bondestanden og mistet sin adelighet. Jon og Birgitte fikk minst 8 barn hvorav 7 sønner og meg bekjent er det ikke forsket så mye på denne linjen. De fleste sønnene levde opp til voksen alder ihht. Wilhelmine Brandt. Du kan lese mer om dette i hennes bok på side 6. Jeg tror forskningen for å finne evt. levende Y-DNA kandidater må finnes i etterkommerne etter Jon og Birgitte, men det må forskes en del for å finne levende kandidater å teste.

Endret av Remi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Remi skrev:

Når det gjelder DNA og da tenker du kanskje på Y-DNA, så er det ingen som ennå har sjekket skikkelig etterkommerne etter Jon Trondson Benkestok (1530- ca. 1593) gift med Birgitte Nielsdatter. Hun var uadelig som gjorde at Jons etterkommere gikk inn i bondestanden og mistet sin adelighet. Jon og Birgitte fikk minst 8 barn hvorav 7 sønner og meg bekjent er det ikke forsket så mye på denne linjen. De fleste sønnene levde opp til voksen alder ihht. Wilhelmine Brandt. Du kan lese mer om dette i hennes bok på side 6. Jeg tror forskningen for å finne evt. levende Y-DNA kandidater må finnes i etterkommerne etter Jon og Birgitte, men det må forskes en del for å finne levende kandidater å teste.

Takk for svar; eg tenkjer både Ydna og mt-dna, etter å ha vore med på å verifisere 1500-talshistorie gjennom gen-testing på eigne heime-trakter. Altfor lite brukt i slektsgransking, etter mi meining 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider