Gå til innhold
Arkivverket

Jordbruksinformasjon og "Utsæd"

Svein Erik Hirth
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere spurt i forbrukerforum om dette:

Under folketelling år 1900 for Eliza Jebsen (f. 1831 ) står det for Sandviksvei 123 vedr. "Utsæd: PO1-1/2AAH7KJ3FR11

Forklaring på bokstavene finner jeg (PO=poteter - AAH=areal av hage - KJ=kjøkkenhage - FR=gressfrø) Tallene sier nok noe om mengder men hva forteller de meg?

Noen som vet?

Har så fått tilsendt "Instruks og skjema til folketelling" - se utdrag i vedlagte pdf. Ut fra dette prøver jeg å tolke ovennevnte "utsæd" slik:

PO1 = 1 Hl.(hektoliter)poteter  - 1/2AAH7 = areal av hage er 7Ar = 7x1/10mål (men hva betyr 1/2?) - KJ3 = areal av kjøkkenhage er 3Ar = 3x1/10mål - FR11 = 11kg gressfrø

Er dette riktig oppfattet eller "helt på jorde"? Hadde vært ok å få rett forklaring.

Folketelling 1900 - Jordbruksinfo.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det vel bety at det settes 1 1/2 hektoliter poteter, at hagerarealet er 700 m2, at kjøkkenhagearealet er 300 m2, og at det sås 11 kg grasfrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.