Gå til innhold
Arkivverket

Statsrådsavdelingen i Stockholm 1870 - Lokalisere foredrag

Finn Drabløs
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å lokalisere foredrag til Statsråd for saker avgjort i Norge for "Statsrådsavdelingen i Stockholm". Spesifikt gjelder det en sak om "straffemildelse" som ble fremmet av Justis- og politidepartementet og behandlet av Statsråd den 5. mai 1870. Saken er listet i "Statsrådsavdelingen i Stockholm, RA/S-1003/C/Ca/L0012: Det norske Statsraads Journal- og Hovedprotokollregister, 1869-1873" <https://media.digitalarkivet.no/view/61259/179> som P.No. 730, men uten J.No. Dette fordi saken ble behandlet mens statsråd ble holdt i Norge, og vedtaket er protokollført i "L0036 - Saker avgjort i Norge 1870- RA/S-1003/A/Ab/L0036". Men den protokollen gjengir bare selve innstillingen, ikke foredraget. De fleste foredragene er samlet i "Statsrådsavdelingen i Stockholm, RA/S-1003/D/Da/L0515: Regjeringsinnstillinger nr. 451-600, 1870", men ikke for saker avgjort i Norge. Dette er også kommentert på toppsiden for RA/S-1003, "Foredragene må ettersøkes i departementenes referatprotokoller".

Men hvilke protokoller er det som inneholder departementenes referat? Det er en serie som heter "Ab - Foredrag og resolusjoner: Saker avgjort i Norge 1821-1905 RA/S-1003/A/Ab", men for 1870 er dette den protokollen jeg har nevnt over (RA/S-1003/A/Ab/L0036), og så fremt jeg ikke har klart å overse det fullstendig så inneholder ikke den protokollen foredragene, i hvertfall ikke for sakene om straffemildelse. Det er også en serie med "Resolusjonsprotokoller" eller "Norske Statsraads Referatprotokol", "Aa - Resolusjonsprotokoller 1815-1872 RA/S-1003/A/Aa", kan det være der?

Innspill fra noen som kjenner strukturen på dette materialet ville være svært kjærkomment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om dette krever oppslag i arkivene for å finne ut av. Om du ikke finner det blant materialet som er lagt ut på Digitalarkivet, så kan du ta turen til Riksarkivets lesesal i Oslo for å få sett dokumentene. Der vil du få lokalkjent hjelp til å finne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg vet at dette (foreløpig) ikke er tilgjengelig på Digitalarkivet. Så en tur til Oslo må det bli uansett. Spørsmålet var mest for å få en ide om hva jeg burde bestille til lesesalen. Men jeg får bare prøve meg frem, hvis ikke Riksarkivet har noen gode forslag.

Finn Drabløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Etter å ha tilbrakt et par dager i selskap med protokoller fra Riksarkivet kan jeg prøve å svare på dette spørsmålet selv, ut fra det jeg har funnet ut, i tilfelle det er andre som er interessert i denne informasjonen.

Det dreide seg altså om å finne foredraget for en straffesak fra 1870 der det var søkt om "straffemildelse". Saken ble behandlet av Kongen i Statsråd mens det var i Norge, og dokumentene var derfor antagelig i departementet. Det viste seg å stemme, det var bare snakk om å lete på riktig sted.

Slike saker ble behandlet av Kriminalkontor A under Justisdepartementet.
RA/S-1037 "S-1037 - Justisdepartementet, Kriminalkontoret A"

Der er det egne protokoller for benådningssaker (der L0012 var den jeg trengte).
RA/S-1037/C/Cb "Cb - Protokoller over benådningssaker"
RA/S-1037/C/Cb/L0012 "L0012 - Protokoll for benådningssaker 1869-1872"

Protokollen for benådningssaker ga meg journalnummer og referatnummer for den aktuelle saken (der L0245 (Protokoll 152) var den jeg trengte).
RA/S-1037/A "A - Referatprotokoller A"
RA/S-1037/A/Ab/L0245 "L0245 - Referatprotokoll A 1870-1871"

En kommentar om referatprotokollene: Referatene er nummerert fortløpende, men kan være fordelt på flere protokoller. I mitt tilfelle, med en sak fra første halvdel av 1870, så var 1/70-25/70 i Protokoll #150, 26/70-39/70 i Protokoll #152, 40/70-97/70 i #151, 98/70-174/70 i #152, 175/70-211/70 i #151, 212/70-290/70 i #152 (unntatt 286/70 som var i #153). Det er ofte kommentert i protokollene i hvilken protokoll de "manglende" referatene er ført, men det er ikke alltid de kommentarene er helt korrekte ...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider