Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg prøver å lokalisere foredrag til Statsråd for saker avgjort i Norge for "Statsrådsavdelingen i Stockholm". Spesifikt gjelder det en sak om "straffemildelse" som ble fremmet av Justis- og politidepartementet og behandlet av Statsråd den 5. mai 1870. Saken er listet i "Statsrådsavdelingen i Stockholm, RA/S-1003/C/Ca/L0012: Det norske Statsraads Journal- og Hovedprotokollregister, 1869-1873" <https://media.digitalarkivet.no/view/61259/179> som P.No. 730, men uten J.No. Dette fordi saken ble behandlet mens statsråd ble holdt i Norge, og vedtaket er protokollført i "L0036 - Saker avgjort i Norge 1870- RA/S-1003/A/Ab/L0036". Men den protokollen gjengir bare selve innstillingen, ikke foredraget. De fleste foredragene er samlet i "Statsrådsavdelingen i Stockholm, RA/S-1003/D/Da/L0515: Regjeringsinnstillinger nr. 451-600, 1870", men ikke for saker avgjort i Norge. Dette er også kommentert på toppsiden for RA/S-1003, "Foredragene må ettersøkes i departementenes referatprotokoller".

Men hvilke protokoller er det som inneholder departementenes referat? Det er en serie som heter "Ab - Foredrag og resolusjoner: Saker avgjort i Norge 1821-1905 RA/S-1003/A/Ab", men for 1870 er dette den protokollen jeg har nevnt over (RA/S-1003/A/Ab/L0036), og så fremt jeg ikke har klart å overse det fullstendig så inneholder ikke den protokollen foredragene, i hvertfall ikke for sakene om straffemildelse. Det er også en serie med "Resolusjonsprotokoller" eller "Norske Statsraads Referatprotokol", "Aa - Resolusjonsprotokoller 1815-1872 RA/S-1003/A/Aa", kan det være der?

Innspill fra noen som kjenner strukturen på dette materialet ville være svært kjærkomment!

Det høres ut som om dette krever oppslag i arkivene for å finne ut av. Om du ikke finner det blant materialet som er lagt ut på Digitalarkivet, så kan du ta turen til Riksarkivets lesesal i Oslo for å få sett dokumentene. Der vil du få lokalkjent hjelp til å finne fram.

Takk for svar! Jeg vet at dette (foreløpig) ikke er tilgjengelig på Digitalarkivet. Så en tur til Oslo må det bli uansett. Spørsmålet var mest for å få en ide om hva jeg burde bestille til lesesalen. Men jeg får bare prøve meg frem, hvis ikke Riksarkivet har noen gode forslag.

Finn Drabløs

• 2 uker senere...

Etter å ha tilbrakt et par dager i selskap med protokoller fra Riksarkivet kan jeg prøve å svare på dette spørsmålet selv, ut fra det jeg har funnet ut, i tilfelle det er andre som er interessert i denne informasjonen.

Det dreide seg altså om å finne foredraget for en straffesak fra 1870 der det var søkt om "straffemildelse". Saken ble behandlet av Kongen i Statsråd mens det var i Norge, og dokumentene var derfor antagelig i departementet. Det viste seg å stemme, det var bare snakk om å lete på riktig sted.

Slike saker ble behandlet av Kriminalkontor A under Justisdepartementet.
RA/S-1037 "S-1037 - Justisdepartementet, Kriminalkontoret A"

Der er det egne protokoller for benådningssaker (der L0012 var den jeg trengte).
RA/S-1037/C/Cb "Cb - Protokoller over benådningssaker"
RA/S-1037/C/Cb/L0012 "L0012 - Protokoll for benådningssaker 1869-1872"

Protokollen for benådningssaker ga meg journalnummer og referatnummer for den aktuelle saken (der L0245 (Protokoll 152) var den jeg trengte).
RA/S-1037/A "A - Referatprotokoller A"
RA/S-1037/A/Ab/L0245 "L0245 - Referatprotokoll A 1870-1871"

En kommentar om referatprotokollene: Referatene er nummerert fortløpende, men kan være fordelt på flere protokoller. I mitt tilfelle, med en sak fra første halvdel av 1870, så var 1/70-25/70 i Protokoll #150, 26/70-39/70 i Protokoll #152, 40/70-97/70 i #151, 98/70-174/70 i #152, 175/70-211/70 i #151, 212/70-290/70 i #152 (unntatt 286/70 som var i #153). Det er ofte kommentert i protokollene i hvilken protokoll de "manglende" referatene er ført, men det er ikke alltid de kommentarene er helt korrekte ...

• Liker 3

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.