Gå til innhold
Arkivverket

Frederik Johannesen Flintian

Nadia Kartfjord
 Del

Recommended Posts

Hej.

Jeg prøver stadig at finde hoved og hale, på disse fantefolk, hvem er hvad og hvem hører til på slægtstræet, der er en del med samme navn, desværre er der som regel kun deres navne i folketællingerne, jeg har sorteret nogle af alle disse Frederik Johannesen fra, den Frederik jeg søger, ifølge de oplysninger jeg har fået , skulle den rigtige være født i Sannisdal i 1767, hans far : Johannes Nielsen Lindberg Flintian mor : Anneken Frederiksdatter, kan Sannisdal have heddet noget andet i 1767, kirkebogen starter først i 1782. 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=08&parishes[]=0816S1&source_types[]=KLOK&start_year=&end_year=&text= , eller ser jeg et helt forkert sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Nilsen Lindberg er gift med Annichen Friderichsdatter 25(?). desember 1801 i Holla. Svak skrift, nr 16, midt på høyre spalte

Holla kirkebøker, SAKO/A-272/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1779-1814, s. 212-213
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061208020302

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være Johannes Lindberg der er født i Sannisdal i 1767, jeg fandt  en fante tælling  fra 1845, der er Johannes 78 år og Frederik 48 år, Gunhild 47 år, der er noget galt her, Gunhild kan ikke være født i 1806, og Frederik må være født ca 1797 , med mindre det er nogle helt andre Gunhild og Frederik. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01100657000441 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser sådan ud, måske de ikke selv ved hvornår de er født 😊, det gør det jo bare endnu vanskeligere at finde op og ned på , jeg syntes det er svært nok i forvejen, bare at finde rundt i jeres kirkebøger ,( der er meget anderledes end vores ) person søgning har jeg opgivet, der får jeg intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Nadia Kartfjord said:

Hvis han er født i 1810, hvem var det så der blev døbt i 1803 ? 

Det er ikke uvanlig at oppgitt alder ved begravelse avviker med 5-10 år. Folk på den tiden var ikke så opptatt av sin alder som folk er i vår tid, og det fantes ingen enkel måte å kontrollere riktig alder for den som skulle føre kirkebøkene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, det ord er aldrig blevet brugt i Danmark, her bruges ord som sigøjner eller tater, ikke at forveksle med romaer, de er en gruppe for sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark var der også et særskilt reisende folk som ble kalt Kæltringer 😉 

Endret av Jonny Mydland
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de var "noe helt annet" kan definitivt diskuteres.  Til og med i i nevnte artikkel er jo likheten mellom de danske kæltringer og de norske reisende slående!  Ellers er det H.P. Hansen sin bok Natmændsfolk og Kjæltringer I-II. Kjøbenhavn 1921-1922, som er referanseverket på dette 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De danske kæltringer blev en slags " rejsende " , det skyldtes deres omgivelser, ingen ville have noget med dem at gøre, så når " kæltringen, rakkeren, natmanden eller bødlens hjælper " stod uden arbejde, hvad skulle de så gøre, ingen ville i nærheden af dem, jeg tror ikke de norske " fanter "" på noget tidspunkt har arbejdet på den måde, de var måske nok ilde set , men kunne dog arbejde ved dagslys. 

Endret av Nadia Kartfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
På 3.10.2022 den 15.40, Nadia Kartfjord skrev:

Hvis han er født i 1810, hvem var det så der blev døbt i 1803 ? 

Tror du finner en begravelse i 1805. Selv jeg ikke finner den selv nå. Og de ga en yngre sønn samme navn. Noen navn var veldig viktig å bragt videre i generasjoner. Og brødre ga sønnene sine samme navn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hans sønn Johannes Fredriksen Flintian, er i 1896 (ved død) i kirkeboken kalt for "Ladda".

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002256413

Noen som vet nårtid dette kallenavnet "Ladda" poppet opp første gangen, og eventuelt... hva det betyr?

rgds

Kai

PS. Brukte denne tråden istedenfor å lage en helt ny for dette ene spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det Allan, meget lærerrikt.

🙂

rgds

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider