Gå til innhold
Arkivverket

Til de som vet noe om MyHeritage, bruk av dna i slektsforskning. Dette lurer jeg på:

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

Hei. 
MH = MyHeritage.
I bruk av MH filteret "Har Theory of Family Relativity" (ja,jeg er klar over mulig unøyaktigheter) og noe bruk av dna-trefflista har jeg forsøkt sette opp et
kart,se vedlegg, som viser om mine dna treff er på far eller mor siden.
I tillegg forsøkt samle nedenstående i bruk av "Har Theory of Family Relativity"-filteret.
Grunnet for få teori tilgjengelig får jeg mangler i lista nedenfor.

1) Er det noe fast system i MyHeritages prosess når det lages cluster diagram?
2) Kan treshold og nedre grense for cM varieres av bruker? Hvis nei, kan annen programvare bruke MH dna-treffliste og variere grenseverdier for et cluster diagram(liste)?
3) Er 15 stk cluster det mest oppnålige i et MH diagram/liste?
3a)Hvis ett cluster kun har kvinner eller menn, tyder det på at felles ane mellom alle i clusteret er enten kvinne eller mann?. Hvis cluster inneholder begge kjønn er det treff med begge.(ex:morfar OG mormor)?

4) Hvis jeg ikke hadde "Har Theory of Family Relativity-filter", hvilke metode(r) kan jeg benytte da for å plassere dna-treffene i rett cluster? (klyster? nei...blokk er vel norske ord for cluster?

5) Hvilke metode(r) kan anvendes på dna-treffene i hver blokk for å plassere de ut i ett slektstre?

6) MH angir ett område for informasjonene i ett dna-treff, ex: 3-menning eller 4-menning, men i
detaljliste for teori-filteret angis kun 1 mulig. Hvordan finner de dette? Formel/cMskjema? Innformasjoner fra slektstrær?
Her er,hittil ufullstendig liste for blokkene 1-15.

Blokk1:Fars side.Felles oldeforeldre. Alle i blokk1 er mine tre-menninger +- generasjon
Blokk2:Fars side.Felles tipp oldemor (kun kvinner i blokka). Alle i blokk2 er mine 4-menninger +- generasjon
Blokk3:Fars side.Felles tipp tipp oldeforeldre. Alle i blokk3 er mine 5-menninger +- generasjon
Blokk4:Mors side.Felles oldemor (Kun kvinner i blokka)
Blokk5:Fars side.Felles x foreldre
Blokk6:Fars side.Felles x foreldre
Blokk7:Fars side.Felles tipp oldemor (treffet er min 4-menning)
Blokk8:Mors side.
Blokk9:Fars side.
Blokk10:Fars side.
Blokk11:Mors side.
Blokk12:Fars side.Felles tipp tipp tipp oldeforeldre
Blokk13:Mors side.
Blokk14:Fars side.
Blokk15:Mors side.
Blokk16:Fars side.
Blokk17:Fars side.Felles tipp tipp oldemor (muligens tipp tipp oldeforeldre?).Treffet er min 5-menning.
Blokk18:Fars side.
Blokk19:Fars side.

klusterkart-ps.gif

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider