Gå til innhold
Arkivverket

Taterslekt?

Inger Anne Amundsen
 Del

Recommended Posts

Hei! 

Min manns oldefar het Klarin Olsen. (ca 1863 - 1946). Han flyttet til Tynset for å jobbe i gruvene der i 40-årsalderen. Der traff han Kirsti som han fikk 3 barn med, men de ble aldri gift. Hun giftet seg etterhvert med en annen.  Klarins datter Klara var den eneste som vokste opp av de 3, og som besøkte han til han døde. Vi vet ingenting om Klarin før han kom til Tynset. Jeg har prøvd å søke i mange kirkebøker, men lurer på om han kom fra Sverige eller var av taterslekt ettersom han ikke ble gift. Er det noen som vet hvor jeg kan søke for å finne hans røtter? 

Mvh 

Inger Anne Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel fort samme person?

1) Det er ikke mange som heter Klarin - og i hvert fall ikke Klarin Olsen

2) Han bor på Tynset

3) Han er tilknyttet gruvene (se bosted)

4) Solør og Eidsskog har geografisk nærhet

5) Vi har ikke funnet Klarin Olsen i andre FT1910

Det virker ganske sannsynlig at han ble født i området rundt Eidsskog, Solør, Kongsvinger ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grethe Flood skrev:

Har Klarin en navnebror, født 1871 i Solør?

FT1910 for Tynset: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036419003547

Tusen takk for god hjelp, Grete! Jeg tror han rett og slett løy litt på alderen for å få jobben. Det er min teori. 40 år var mye på den tida og det var nok de unge, sterke som først og fremst fikk jobb, tenker jeg. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Østerdølen 27. mars 1946:

image.png.828d4c1f2b1fc4d8494b74411272131e.png

1946 - 83 år = Ca 1863

10 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Han bodde i Askim under FT 1900:
https://media.digitalarkivet.no/view/37007/732

(nr 17)

Registrert som leieboer og født i 1862 ...
Også her står det at han ble født i Eidsskog.

Tusen takk, Lars! Annonsen hadde jeg, men de opplysningene som gjelder før han kom til Tynset, er veldig nyttige for meg! Lurer veldig på om han var tater, svensk eller om han hadde ekteskap/barn før han kom til Tynset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Inger Anne Amundsen skrev:

Tusen takk, Lars! Annonsen hadde jeg, men de opplysningene som gjelder før han kom til Tynset, er veldig nyttige for meg! Lurer veldig på om han var tater, svensk eller om han hadde ekteskap/barn før han kom til Tynset. 

Tydeligvi

Tydeligvis ikke svensk, men finner han ikke i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Mulig at dette er helbom, men kan dette være samme personen?

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011445554

Fødselstallet er også ganske korrekt.

Det var jo ikke han som oppga navnet sitt – det var det moren som gjorde.
Legg merke til at dette var hennes sjette leiermål (!)

Det er så artig at du tenker det samme som jeg. Jeg fant også denne karen og fikk en sterk følelse av at det kunne være han. Jeg tenkte også at han gjerne ville forandre navnet sitt litt hvis han rømte fra dette forholdet. Vet ikke om disse tvillingene vokste opp, men det var uansett et krevende prosjekt med denne kvinnen.  Dette er iallefall en veldig god teori. Han var jo 37 i Askim, så han må ha hatt et liv før dette. Tusen, tusen takk for at du hjelper meg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Anne Amundsen skrev:

Det er så artig at du tenker det samme som jeg. Jeg fant også denne karen og fikk en sterk følelse av at det kunne være han. Jeg tenkte også at han gjerne ville forandre navnet sitt litt hvis han rømte fra dette forholdet. Vet ikke om disse tvillingene vokste opp, men det var uansett et krevende prosjekt med denne kvinnen.  Dette er iallefall en veldig god teori. Han var jo 37 i Askim, så han må ha hatt et liv før dette. Tusen, tusen takk for at du hjelper meg!

Klara som var han datter som levde opp, hadde et nært forhold til faren, men hun gikk til han og fortalte aldri sine barn at han levde. Min svigermor er veldig lei seg for at hn aldri fikk møte han. Det må ha vært et savn for Klarin også. Dette var altså et forhold som det lå skam rundt. Det er derfor jeg tenker at det kan ha vært taterslekt. Klara fortalte heller aldri sin datter (min svigermor) at hun hadde hatt en lillesøster. Om hun var taterbarn, kan hun ha blitt satt bort ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Inger Anne Amundsen skrev:

Klara som var han datter som levde opp, hadde et nært forhold til faren, men hun gikk til han og fortalte aldri sine barn at han levde. Min svigermor er veldig lei seg for at hn aldri fikk møte han. Det må ha vært et savn for Klarin også. Dette var altså et forhold som det lå skam rundt. Det er derfor jeg tenker at det kan ha vært taterslekt. Klara fortalte heller aldri sin datter (min svigermor) at hun hadde hatt en lillesøster. Om hun var taterbarn, kan hun ha blitt satt bort ? 

Klarin er også et etternavn i Sverige. Det er derfor jeg kobler navnet dit, men ser også at det er noen Klarin med fornavn rundt Gjøvik/Hamar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Inger.

Ser ut som at vi leter etter samme person.

"Klarin Olsen" eller Karl Olsen Klarin ser ut til å være samme person...

Altså min tippoldefar..

De 2 tvilling gutta han fikk har jeg all info om. For han Even var min oldefar.

Å ja... deres mor var ikke hel bra... har mye om hennes også. Bilde og no anna info...

Håper du ønsker å dele info, så kansje vi får en hel "historie".

Mvh Anita Karlsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en svensk reisende slekt Klarin, uten at jeg har registrert noen "Klarin Olsson" eller "Karl Olsson Klarin" der.  Det kan kanskje være en idé å gjøre et søk på Anbytarforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider