Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om Simen Olsen Bø (f.1858 Gausdal), hans gjøren og laden etter 1886

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Gode ‹Medforumister›!

Gjennom årene har jeg med ujevne mellomrom forsøkt å tørke støv av en gammel slektsgåte. Hver gang relativt resultatløst – men ‹hvo intet vover ›. . . 🙂 så, nok en gang:

[Klarer ikke å finne mine tidligere emner om dette for å lenke til samme. Veldig frustrért. Beklager.]

Min oldefar Politikonstabel Simen Olsen Bø fra Gausdal.

Jeg har god info om hans familie/aner [ingen trenger å slå inn åpne dører] Legger derfor ikke ut endeløse rekker av lenker til alt dette.

Spørsmålet er hvor i all verden han ble av etter å ha blitt far til min bestemor i Kristiania 1886?:

[Hennes dåp, for ordens skyld, siste innførsel nr. 32: Henrikke Sofie]

https://www.digitalarkivet.no/kb20060921070499

Nå vil jeg imidlertid forsøke en annen innfallsvinkel:

Har funnet (med god help!) hans fars død på Hamar i 1905, innførsel 2 her

https://www.digitalarkivet.no/sk10211208280064

I feltet for Arvinger står enken Ingeborg med 5 myndige barn – Olaus og Mathias i Romedal(?)[Romsdal?], Kristian og Karl i Hamar og Ivar i Kristiania. Og, transkribert: + (??). 1 (forsvunden) Søn.

Som nødvendigvis må være oldefar Simen.    EDIT: Dødsfallet er anmeldt av Søn Kristian Olsen Børsem.[aker?] Flagstad Gård.

Jeg har tidligere ang. Simen sjekket alt av dødsfall, emigrasjon osv. osv. – ad nauseam.

Den ‹nye› innfallsvinkelen er derfor – finnes det noen derute som kjenner til disse brødrenes videre ferd i livet? (Nålevende familie?) Og i såfall vet om disse noensinne hadde kontakt med / fikk info om ‹Den fortapte Broder› Simen?

Det skal visstnok være håp i hengende snøre . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

I KB er det innført at han var født 28.9.1858, men "din" Simen var født 11.9.1858. Har presten fått oppgitt feil f.dato?

The Norway, Select Baptisms, 1634-1927

Name: Simen Olsen
Birth Date: 11 Sep 1858
Baptism Date: 26 Sep 1858
Baptism Place: Ostre Gausdal,Opland,Norway
Father: Ole Simensen
Mother: Ingeborg Olsdr
FHL Film Number: 307286

Hos FAG så står han oppført med f. dato 11.9.1858 - https://www.findagrave.com/memorial/25097152/simon-boe

Simon Boe

BIRTH
11 Sep 1858
DEATH
18 Jun 1906 (aged 47)
BURIAL
Pensacola, Escambia County, Florida, USA

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona hans, Maren hos FAG - https://www.findagrave.com/memorial/25097151/maren-boe

Maren Boe

BIRTH
5 May 1856
DEATH
5 Jun 1922 (aged 66)
BURIAL
Pensacola, Escambia County, Florida, USA
PLOT
Section 18
Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dødsattesten fra FS - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FPWX-S1M

Death • Florida Deaths, 1877-1939

Name: Simon O. Boe
Sex: Male
Death Date: 18 Jun 1906
Death Place: Pensacola, Escambia, Florida, United States
Death Place (Original): Pensacola, Escambia, Florida
Birth Year (Estimated): 1859
Birthplace: Norway
Marital Status: Married
Occupation: Clerk
Race: White
Ethnicity: American
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Event Type: Death
Event Place Note: 320 W. Intendencia
Additional Relatives: X
Cemetery: St. Johns Cem.

Household Role Sex Age Birthplace
UNKNOWN Father M   Norway
UNKNOWN Mother F   Norway
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBIT for Maren - The Pensacola Journal, Tuesday, Jun 06, 1922 Pensacola, FL, Vol 27, Page 4

The Pensacola Journal, Tuesday, Jun 06, 1922 Pensacola, FL, Vol 27, Page 4.png

• Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Census 1900 (med etternavnet Poe)

The 1900 United States Federal Census

Name: Simon Poe
Birth Date: Sep 1857
Birthplace: Norway
Home in 1900: Pensacola, Escambia, Florida
Street: Barcelona Street
House Number: 311
Sheet Number: 9
Number of Dwelling in Order of Visitation: 166
Family Number: 192
Race: White
Immigration Year: 1888
Relation to Head of House: Boarder
Marital Status: Married
Marriage Year: 1893
Years Married: 7
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Years in US: 12
Naturalization: Naturalized
Occupation: Steward Steam Boat
Months Not Employed: 0
Can Read: Yes
Can Write: Yes
Can Speak English: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members Age Relationship
Eva Hendricks 41 Head
John D Hendricks 18 Son
Christian Hendricks 17 Son
Geo Hendricks 15 Son
Simon Poe 42 Boarder
Marion Poe 43 Boarder
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Egil Johannessen said:

I KB er det innført at han var født 28.9.1858, men "din" Simen var født 11.9.1858. Har presten fått oppgitt feil f.dato?

Det er nok ikke innført at Simon Olsen Bøe, nr 3,  er født 28.9. Det er bare personen ovenfor, nr 2, som er det.

https://www.digitalarkivet.no/kb10610904081073

Jeg tolker symbolene «"» som at opplysningene mangler. Det er jo ikke sannsynlig at tre avdøde personer etter hverandre alle er født samme dag.

Men det jeg stusset over er at det står han er fra Sør-Fron i Gudbrandsdalen. Gausdal er riktignok like i nærheten, men hvorfor Sør-Fron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oppskriften på hva som er rett og galt her. Men vi må ikke glemme hvor dette dødsfallet skjedde. Og spørsmålet er hvem som gav opplysningene til myndighetene i forbindelse med dødsfallet. Det er ikke urimelig å anta at vedkommende kanskje ikke hadde helt nøyaktige opplysninger om fødested og  fødselsdato.

Det er i alle fall noe jeg selv har opplevd flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Jeg har ikke oppskriften på hva som er rett og galt her. Men vi må ikke glemme hvor dette dødsfallet skjedde. Og spørsmålet er hvem som gav opplysningene til myndighetene i forbindelse med dødsfallet. Det er ikke urimelig å anta at vedkommende kanskje ikke hadde helt nøyaktige opplysninger om fødested og  fødselsdato.

Det er i alle fall noe jeg selv har opplevd flere ganger.

Hvis du blar litt i boka er det opplagt at " ikke er et repetisjonstegn her. Her 

er siden foran og etter

https://www.digitalarkivet.no/kb10610904081072

https://www.digitalarkivet.no/kb10610904081074

Det er transkripsjonen fra AMF som er feil.

Men jeg er enig i at fravær av eksakte fødselsopplysninger kan ha ført til at presten, eller den som meldte dødsfallet, «gjettet» på at han var fra Sør-Fron. Kanskje basert på dialekten.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang: Tusen hjertelig takk for alle svar her. Jeg kan tilsynelatende bare lene meg tilbake og la informasjonen strømme til meg . . . 😉

Samtidig som jeg er ganske målløs over hva dere klarer å finne ut av, blir jeg ganske så oppgitt over min egen totalt manglende evne til å finne ut noe som helst . . . ‹Ting› jeg har strevet med i årevis klarer dere å ryste ut av ermet på null-komma-svisj.

Sterkt imponert og grenseløst takknemlig.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Men det jeg stusset over er at det står han er fra Sør-Fron i Gudbrandsdalen. Gausdal er riktignok like i nærheten, men hvorfor Sør-Fron?

– For å klappe meg selv litt på skulderen . . . : Jeg stusset også over Sør-Fron. Det var veldig presist til å være gjetning? Fron hadde vel greid seg?

Uansett – har sjekket kirkebøkene derfra, men ikke funnet noen Simen med far Ole døpt rundt aktuellt tidsrom. Med sterke forbehold om ‹feil›.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider