Gå til innhold
Arkivverket

Søndre Høland. Søndre Enger - tidl. løpenr 209, nå gnr 121, bnr 1. Året 1845.

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Det er kanskje ikke mulig å finne noe svar, men jeg tar mer enn gjerne i mot spekulasjoner  rundt det jeg har skrevet :

A.      Gården i vår familie:  1845 – 1928.

Andreas Olsen, født på Fagermoen i Setskog, med oppvekst på husmannsplassen Skougen under Hjellebøl , kom en gang mellom 1840 og 1842 til Søndre Enger, trolig som leilending.  Han var da om lag 30 år gammel, og hadde vært  husmann på  Moserud under Havnås, i Trøgstad.  Med han var kona Sofia Bergersdatter og de to eldste barna, Johan og Anne.  Mens de bodde på Søndre Enger fikk Andreas og Sofia 6 barn til.  Det første barnet som ble født etter flyttingen var oldefar Theodor, oppkalt etter morfaren Torkel Fagermoen. Også Andreas sine  foreldre Ole og Anne flyttet kort etter til gården fra Skougen

Den 11.8.1845 fikk Andreas skjøte fra Christian Marcus Hoff  for 1750 Spd.  Dette var et høyt beløp den gangen, Søndre Enger var en stor gård, og det er uforståelig hvordan Andreas kunne skaffe penger til et slikt kjøp??

Gården hadde riktig nok hatt en turbulent forhistorie under prokurator Morten  Hoff, far til Christian Marcus. Morten Hoff døde for øvrig på Søndre Enger i 1834.

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Tore Solheim skrev:

Den 11.8.1845 fikk Andreas skjøte fra Christian Marcus Hoff  for 1750 Spd.  Dette var et høyt beløp den gangen, Søndre Enger var en stor gård, og det er uforståelig hvordan Andreas kunne skaffe penger til et slikt kjøp??

Dersom gården ikke åpenbart var overpriset, ville han kunne låne hele eller mesteparten av kjøpesummen mot pant i gården. Et av vilkårene i skjøtet (https://www.digitalarkivet.no/tl20080923340006) var at kjøperen skulle overta selgerens pantegjeld som en del av kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dette var ikke dårlig.  Linken viser til 3 dokumenter i rekkefølge vedr. Søndre Enger:

Nr 73 - Auksjonsvilkår

"   74 - Auksjonsskjøte til Chr. Marcus Hoff for en kjøpesum  1641 Spd

"   75 - Skjøte fra ovennevnte til Andreas Olsen Enger for en kjøpesum 1750 Spd.

Det er jo det siste dokumentet som er av størst interesse for meg, men selv om det ikke er så mange linjer har jeg problemer med å tyde det.  Jeg ser det er nevnt en pantobligasjon til en avdød kjøpmann Nielsen på 1200 Spd, samt vitner etc.   Men finnes det et eget forum for tolking av slike dokumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider