Gå til innhold
Arkivverket

Sjur Larsen - Sivert Larsen - et mysterium fra Vestlandet. Har du slekt som het Sjur eller Sivert og var fra Vestlandet - hjelp meg med eliminering

Ragnhild Solgård
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått en utfordring fra noen slektninger. Bør ha løst denne nøtta før jul 2022:

I familien har vi alltid vist at en "stamfar" har kommet fra Vestlandet. En gang mellom 1801 og 1820 (Kanskje 1810-1820?) dukket han opp i Givær og i Bodø. Noen sier han kom fra Voss. "Vossastrand" sier andre. "Han var Sogning" står det i en bok om Værran. Etc. Altså han kom fra "Vestlandet" - og da antar jeg Hordaland eller Sogn og Fjordane. Han ble født - sannsynligvis - mellom 1780 og 1784. 

Med tanke på at Norge hadde omtrent en million innbyggere på den tiden, så er det mildt sagt utrolig at det finnes så mange Sjur Larsen-er født på Vestlandet i perioden. Merk at i perioden han kom nordover, så ble noen navn omgjort - fra Sjur/Siur til Sivert. (Ikke Sigurd, som man kunne tro.) Kilden til det er en av bygdebøkene. 

Jeg tror han må ha kommet fra kysten og være vant til sjøliv, det er nærliggende å tro at han kom nordover med jekt og han drev fiske til siste slutt. (Nå er jo Vestlandet mest kyst, men det kan kanskje utelukke Voss????)

Hvorom enn allting er, så tror jeg at jeg har klart å begrense listen noe. Men nå trenger jeg hjelp - til å eliminere de siste. Er det noen som kjenner til Sjur-ene på listen under og kan si at "Det er min forfar, og han dro ikke nordover". 

Siur Larsen*(mann) 1782*   Deres børn Ugivt Fieldberg: Ødegaard 1801-02-01   Folketelling 1801 for 1213P Fjelberg prestegjeld
Siurd Larsen(mann) 1781*   Tieneste folk Ugifte Strandebarm: Berge Hovedgaard 1801-02-01   Folketelling 1801 for 1226P Strandebarm
Siur Larsen(mann) 1781*   Deres børn Ugifte Strandebarm: Eide Hovedgaard 1801-02-01   Folketelling 1801 for 1226P Strandebarm prestegjeld
Siurd Larsen(mann) 1781*   Tienestefolk Ugifte Strandebarm: Linge Hovedgaard 1801-02-01   Folketelling 1801 for 1226P Strandebarm prestegjeld
Siur Larsen(mann) 1784*   Hans søn Ugift Hos forældrene Voss: Ullestad 1801-02-01   Folketelling 1801 for 1235P Voss prestegjeld
Siur Larsen(mann) 1782*   Tienestefolk Ugift Wigedahl: Wormestrand 1801-02-01   Folketelling 1801 for 1157P Vikedal prestegjeld
Sjur Larsen(mann) 1785*   Deres børn Ugift Wigøer: Moe 1801-02-01   Folketelling 1801 for 1238P Vikør prestegjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen 'sogninger' på oversikten din...

Endret av Gisle Hersvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett, sogningene var nok av feil alder, og/eller så har jeg funnet dem godt gifte. Eller så har jeg begrenset søket for mye. Takk for tips om Vossaboka!! Det letes videre. Dette er nemlig et "mysterium" som ingen har funnet ut av før ...nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider