Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte til Andreas Olsen Enger, 1845

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

No. 21 O.R.
14 Spd. 48 Skil.
1845

Skjøde

Underskrevne Christian Marius Hoff gjør vitterligt at have solgt min ifølge Auctionsskjøde dateret den 30 Juni 1845 eiende Gaard, søndre Enger til Andreas Olsen Enger for den imellem os omforenede Kjøbesumma 1750 Spd. skriver sytten hundrede halvtresindstyve Speciedaler.
Af denne Kjøbessumma overdrager og betaler Kjøberen til afdøde Justitsraad Nielsons Boe 1200 Spd, skriver tolv hundrede Speciedaler ifølge Panteobligation, og da Kjøberen har gjort Rede og Rigtighed for den øvrige Deel af Kjøbesummen, er det at jeg herved skjøder og overdrager velbemeldte Andreas Olsen Enger, Hustrue og Arvinger Gaarden søndre Enger i Hølands Præstegjeld, Matr. No. 122 af Skyld 17 1/2 [Lispund] Tunge, ny 4 Dal. 2 Ort 18 Skilling med den Ret jeg har eiet samme, og er jeg hans Hjemmelsmand ifølge Loven.

Til Bekræftelsse under min Haand i 2de Vitterligheds Vidners Overvær.

Evenbye, den 11te August 1845.

C. M. Hoff

Til Vitterlighed:

Chr. Colstad   Engebret Knudsen m. p. P.

Af dette Skjødes Kjøbesumma 1750 Spd. er 1/4 proC. rigtig afbetalt til Hølands Fattigcasse med 4 Spd. 45 s. for hvilke fire Speciedaler fem og fireti Skilling herved qvitteres.

Engen, den 9de December 1845.

H. Hilde, p.t. Regnskabsfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein digresjon, men den procurator Praëm som er nemnd i auksjonsskøyta nr. 74 her, var vel mest kjend, for ordstriden med Henrik Wergeland på 1830-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.  Jeg  har tatt en kopi og skrevet ut.  Er det noe i de to foregående dokumentene (nr 73 og 74)  som jeg burde merke meg?

Det var helt utrolig at tippoldefar klarte å få kjøpt den relativt store gården Søndre Enger i Høland.  Hans bakgrunn var som husmannssønn, og selv husmann noen år.....

I Høland har prokurator Morten Hoff - far til Chr Marcus - fått et dårlig ettermæle.

mvh Per Tore Solheim

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 73 er eit forlik mellom Clemet Holmsen og Abraham Løkkeberg, der sistnemnde forpliktar seg til å betale til fyrstnemnde 38 spd. 3 ort og 16 skilling pluss kostnader, ialt 44 spd. 3 ort. Kva det gjeld, står her ikkje, men det er henvist til ei sak nummer 134, som er i ein eldre protokoll.

Nr. 74 gjeld i korte trekk auksjonsskøyta og auksjonsvilkåra på søndre Enger der det står at Marcus (eller Marius) Hoff fekk tilslaget etter bod og overbod for 1641 spd.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider