Gå til innhold
Arkivverket

Tyskeren Frantz Friedrich Schnurbusch (f.1837) slo seg ned i Norge, giftet seg, men familien emigrerte til Amerika i 1891 og 1892. Kan census gi svar på ekteparets bosteder?

Bjørn Piro II
 Del

Recommended Posts

Frantz (Franz) Friedrich (Fredrik) Schnurbusch (f. Niedersachsen, Tyskland 1.9.1837) bosatte seg i Norge (var bl.a. hotelleier) og giftet seg i Arendal 1866 med Anette Emilie (Milla) Olsen (1843+1892). Disse fikk 11 barn og store deler av familien utvandret til Amerika - Frantz i 1891, konen og 4 av de yngste barna i 1892 (ankomst New York). Konen (Milla) døde allerede 6 måneder senere (8.10.1892)  - ifølge familien:  "utslitt og ulykkelig over de nye fremmede forhold og pga. ennå flere vanskeligheter som oppstod". Om de mange barna og deres familier vet jeg det jeg har behov for, men ikke om foreldrene.

Hvor slo Frantz og Milla Schnurbusch seg ned ved ankomsten til Amerika? Ved emigrasjonen står New York som "bestemmelsessted". Er det å tolke som skipets ankomststed eller som reisemålet?

Hvilket yrke hadde Frantz Schnurbusch i Amerika? I emigrasjonspapirene står det arbeider.

Hvor var ekteparet bosatt da Milla døde?

Hvor var Frantz Schnurbusch bosatt som enkemann? 

Når og hvor døde han? Ifølge familien i Norge antydes det at han døde omkr. 1920. Videre fortelles det at Schnurbusch navnet ble for vanskelig å anvende i USA, slik at det ble forkortet til Busch. Dette siste har jeg liten tro på siden jeg finner sønnene med navnet Schnurbusch like frem til 1930-årene. Men som sagt er det foreldrene jeg her fokuserer på.

Kan opplysninger om Frantz og Milla finnes i census?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn Piro II skrev:

Når og hvor døde han? Ifølge familien i Norge antydes det at han døde omkr. 1920.

Kanskje denne?

Name: Franz Schnurbusch
Birth Year: abt 1838
Death Date: 12 Apr 1918
Death Place: Manhattan, New York, USA
Certificate Number: 12799
Wills and Probates: Search for Franz Schnurbusch in New York Wills & Probates collection
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:2WCR-Q7Y

Name Franz Schnurbusch
Sex Male
Age 80
Address 2850 Grand Concourse
Burial Date 14 Apr 1918
Death Date 12 Apr 1918
Death Place Manhattan, New York City, New York, United States
Death Place (Original) Manhattan, New York, New York, United States
Birth Date 1 Sep 1837
Birthplace Germany
Marital Status Widowed
Occupation Drill Grinder
Race White
Father's Name Edmund
Father's Sex Male
Father's Birthplace Germany
Mother's Name Annette Koerner
Mother's Sex Female
Mother's Birthplace Germany
Event Type Death
Certificate Number cn 12799
Cemetery Mt. Olivet Cemetery
Note Manhattan State Hosp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn Piro II skrev:

Hvor var ekteparet bosatt da Milla døde?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:2WLG-GRP

Name Emalie Pelunirbush
Sex Female
Age 49
Burial Date 10 Oct 1892
Death Date 8 Oct 1892
Death Place Brooklyn, Kings, New York, United States
Birth Year (Estimated) 1843
Birthplace Norway
Marital Status Married
Race White
Father's Sex Male
Father's Birthplace Norway
Mother's Sex Female
Mother's Birthplace Norway
Event Type Death
Certificate Number CN 16754
Cemetery Mt. Olivet
Note 6m resident Brooklyn, N. Y.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker deg Sven for nok en gang å ha hjulpet meg! Når jeg først har deg på "tråden" og du tydeligvis er dyktig på å finne utvandrede familiemedlemmer, er det fristende å spørre hvor denne karen tok veien:

Nikolai August Berlund, f. Moss 9.8.1851. Han giftet seg i Arendal i 1875 med Wilhemine Elise Harridsleff (1847+1907). Ingen barn. Han kalte seg bare August Berlund. Han var sjømann i utenriksfart og jeg har funnet alle seilingene han var med på. 5 november 1881 påmønstrer han i Arendal med båten Haugerød (muligens feil skrevet) og 27.4.1882 da båten lå til kai i Galveston, Texas opplyses det at Berlund er rømt! Konen sitter igjen i Norge og aner ikke hvor mannen er blitt av! Ingen livstegn kommer. Jeg ser av FT. Oslo 1885 at hun dropper å oppgi noe om sivilstand. Ved FT. 1891 står det at hun er enke, men det behøver heller ikke å være sannheten. Jeg har lenge lurt på om denne slektningen startet en ny tilværelse i Amerika? Ved folketellingen for Arendal 1875 står han oppført som styrmann og at antatt oppholdssted er Savannah, Georgia, så han var absolutt ikke ukjent med Amerika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider