Gå til innhold
Arkivverket

Prøver å søke i dødannonser,hva gjør jeg galt?

Silje Lunde
 Del

Recommended Posts

Hei!Er det på vareminnesider.no dere søker på dødsannonser? Jeg prøver å søke etter Øistein Martinius Berntsen , som sikkert gikk bort på 70 tallet en gang, men får han ikke opp.  Er det sånn at det blir for lenge siden? 

På forhånd takk for svar  😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke nb.no.

Da er det noen ting som er viktig og lurt:

1. Bruk anførselstegn på starten og slutten av navnet ("Gunnar Helge Hansen")

2 Det er ikke alltid at hele dåpsnavnet brukes (Jon Wille Knutsen" kan fort være "Jon Knutsen" eller "Jon W Knutsen")

3.Hvis du vet årstall, bruk filtrering på venstre side

4 Hvis du vet stedsnavn, bruke filtrering på venstre side

5 Hvis du kjenner til noen av barna, legg dem gjerne til i søket ("Jon Knutsen" Hege Knut)

6 Hvis du vet at ett av barna har samboer/er gift (F.eks. at datteren Hege er gift med Knut, vil de stå sammen i dødsannonsen. Da kan du skrive "Hege Knut" fordi de vil stå etter hverandre. = Smart triks 🙂 )

Lykke til!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vareminnesider.no er en ganske ny tjeneste ja, har vel vært i drift ca 10 år nå, så dødsfall før dette får du ikke opp der. Jeg bruker bokhylla.no og søker videre derfra.  Søk på "Øistein Martinius Berntsen" gir ingen treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden - men er det samme mannen som gifter seg her i 1929 - høyre side:

Akershus fylke, Aker, Vigselsbok (borgerlig) nr. 5 (1929-1931), Protokollside, Side 9
https://media.digitalarkivet.no/view/26309/10

Denne Øistein Martinius Berntsen er fjellarbeider, og i Morgenbladet 01.06.1949 ser det ut som det er annonsert dødsfall/begravelse: Fjellarbeider Øistein Berntsen kl. 13 (ikke digitalt tilgjengelig). 

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg noe om mannen, men er det sikkert at det ble satt inn/laget en dødsannonse?

Vet du noe om sted, nærmere årstall og familie? Ev. hendelse?

Her er det også mange muligheter for variasjon - både i stavemåte og navnekombinasjoner.
(Øisten, Øistein, Øystein osv.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at 70-åra er helt feil?
1. juni 1949 var det en "fjellarbeider Øistein Berntsen" som ble gravlagt i Oslo. 
Dessverre er Morgenbladet sperret, men det var en kunngjøring i avisa på denne datoen.
Kanskje finnes det en dødsannonse også?

image.png.e9dbbfb40168ae238329f279e64713c3.png

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

1. juni 1949 var det en "fjellarbeider Øistein Berntsen" som ble gravlagt i Oslo. 

Jeg fant den samme innførselen - denne Øistein har samme yrke som den Øistein Martinius Berntsen som gifter seg i 1929... se tidligere innlegg 🙂 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grethe Flood skrev:

Jeg fant den samme innførselen - denne Øistein har samme yrke som den Øistein Martinius Berntsen som gifter seg i 1929... se tidligere innlegg 🙂 

Det var det jeg så, og takket være dette funnet, kunne jeg søke "fjellarbeider Øistein" 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp! Ja det stemmer han var gift med min oldemor Lilly Gundersen 😊 de fikk en sønn, Harry Walter Normann Berntsen,jeg TROR ivertfall det var Øistein som var faren til Harry. Alle disse er nå gått bort,jeg bare prøver å finne litt ut av den ene sønnen som Harry fikk. Han fikk en sønn som het Allan, og jeg kommer ikke noe nærmere. Jeg prøver å finne ut etternavnet til denne Allan,men kommer bare til dødsannonsen til hans far Harry.  Jeg tror jeg har prøvd det meste for å finne ut hvem Allan er.

Altså, Lilly Gundersen var gift med Øistein Berntsen. Så kom Harry Walter Normann Berntsen i 1928. Så fikk Harry en sønn som het Allan. Jeg tror kanskje han fikk han med ei som het Ruth norbeck,men er usikker.

(Han fikk også en sønn L.H. som ble adoptert og ikke vet noe om denne familien)

Jeg har til og med sendt mail til sykehjemmet der Harry bodde,for å høre om de kunne fortelle meg etternavnet til hans sønn Allan,men det virka som de ikke kunne gi meg opplysningene, eller at det ikke var i systemet lenger siden Harry døde i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner denne lysningen i Arbeiderbladet i 1952 - Lilly Berntsen, f. Gundersen, og Karl Arnesen.

https://www.nb.no/items/a52597ec019f1381b44c4f004146130b?page=7&searchText="lilly berntsen"

Lilly, som giftet seg med Øistein Berntsen, var født 14.03.1901. En Lilly Arnesen, f. 14.03.1901, døde i Oslo i 1975:

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002376188

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Jeg finner denne lysningen i Arbeiderbladet i 1952 - Lilly Berntsen, f. Gundersen, og Karl Arnesen.

https://www.nb.no/items/a52597ec019f1381b44c4f004146130b?page=7&searchText="lilly berntsen"

Lilly, som giftet seg med Øistein Berntsen, var født 14.03.1901. En Lilly Arnesen, f. 14.03.1901, døde i Oslo i 1975:

https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002376188

Da stemmer det ganske bra med dødsfallet i 1949.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt stemmer😊 jeg fikk masse hjelp her sist,jeg står altså fast på Allan.  Lilly fikk Harry,og Harry fikk Allan. Jeg har leita og leita, men han kan ha så mange forskjellige etternavn, alt fra Berntsen,til Norbeck/ Norbäck, til Karlsen😊 så er ikke så enkelt.  Jeg tror han lever,og jeg har hørt han kanskje har bodd på Mysen,men har ikke fått noe treff der ,så leter litt i blinde her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør løse seg, og det kan hende at løsningen går via lysninger/ekteskap.

Det finnes noen muligheter hvis du søker på nb.no. 🙂

Hvis du tar disse som utgangspunkt, og jakter på selve lysningene, kan du som regel finne navn på foreldre (også frem til ganske nyere tid).

Jeg ønsker ikke å trekke fram noen eksempler, siden det fort berører mennesker som lever 🙂

Endret av Lars Kittilsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Dette bør løse seg, og det kan hende at løsningen går via lysninger/ekteskap.

Det finnes noen muligheter hvis du søker på nb.no. 🙂

Hvis du tar disse som utgangspunkt, og jakter på selve lysningene, kan du som regel finne navn på foreldre (også frem til ganske nyere tid).

Jeg ønsker ikke å trekke fram noen eksempler, siden det fort berører mennesker som lever 🙂

Det skjønner jeg 😊 han er nok oppi åra,og er litt derfor jeg er veldig gira på å få kontakta han og la han få vite om familien sin på sin fars side, og fordi jeg har så lyst til å finne ut av bakgrunnen før ting er for sent. Det som gjør ting litt vanskelig er at jeg ikke er sikker på hvem som er Allans mor,så derfor er det ekstra vanskelig å finne etternavnet hans. For Allan Berntsen har jeg ikke funnet noe på, men kan tenke meg han er født på 50 eller 60 tallet😊

Jeg håper jeg finner ut av det,jeg gjør det jo for min mor som ikke kan Internett noe særlig😊

Men jeg skal fortsette å prøve,har søkt på det jeg kan på NB.no,uten hell. Men jeg takker og bukker for alle tips 😊det setter jeg pris på 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider