Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Anne Hansdatter og Anne Johannesdatter på Slåttenhus i Hakadal

Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Jeg er interessert i relasjonene i dette skiftet, fordi det er en inngiftet sidegren av slekten min. Og jeg har et DNA-treff på etterkommer av Anne Hansdatter.

Detaljer i skiftet er ikke så viktig, det er relasjoner jeg er ute etter.

Hva jeg (tror jeg) vet: Anders Slåttenhus er sønn av Anne Hansdatter, som var gift 1812 med Ole Andersen på Kapellrudeiet (de var da enkemann/enke). Anne Hansdatter døde 1843, Ole Andersen i 1830.

(Anders Olsen Slåttenhus var gift med søster til min tipp-oldefar.)

Så er det Anne Johannesdatter, som døde 1845 på Kapellrudeie. Hun var enke etter Jens Petter Bisgaard (som døde ca. 1836). De har bodd på Slåttenhus en periode.

Det jeg lurer på er om det er noen relasjon mellom disse personene annet enn bosted (ev. om Anne Hansdatter etterlater seg verdier til sine etterkommere). Det ser jo ellers litt spesiellt ut med et felles skifte etter Anne Hansdatter og Anne Johannesdatter.

Side 738a og b.

Akershus fylke, Nedre Romerike, Skifteregistreringsprotokoll nr. 1 (1829-1845), Skifteprotokollside, Side 737b-738a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10051002251745
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk10051002251745.jpg

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ‹bare› en registreringsforretning og er kun etter Anne Johannesdatter:

01 Registreringsforretning efter Anne

02 Hansdatter / : skal være Johannnesdat-

03 ter : / Slottenhuus . . .

Dette gjentaes lenger nede. Har tydeligvis vært en feilskriving/sammenblanding som er korrigert ved denne avskriften.

Mvh

EDIT: Joda, enda lenger nede påpeker rekvirenten av forretningen, Anders, at den avdødes navn er Johannesdatter og at det har vært en skrivefeil. Videre at Anne har kun vært gift én gang – med Jens Slottenhuus.

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, da er det nok ingen relasjon mellom dem, bortsett fra bostedet.

Joda, de to sønnene til Jens Bisgård fikk jeg med meg, men da har heller ikke de noen relasjon til mine slektninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider