Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp med en liten slektsnøtt fra Askøy, Hordaland ca 1750-1815

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg blir en smule forvirret av opplysninger jeg finner i ulike slektstre på nettet.

Den 25.09.1774 giftet Rasmus Larsen Strudshavn seg med Guri Anthoniusdtr. Strudshavn.

Se omlag midt på venstre side. Kirkebøker: Askøy Sokneprestembete, SAB/A-74101/H/Ha/Haa/Haaa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1742-1818, s. 266 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Den 15.05.1780 giftet Rasmus Larsen Fyllingen seg samme sted med Guri Knudsdtr. Strudshavn.

Se litt over midten på høyre side i kirkeboka. Kirkebøker: Askøy Sokneprestembete, SAB/A-74101/H/Ha/Haa/Haaa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1742-1818, s. 267 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

I avskrift av kirkeboka for Askøy finner jeg disse to parene på same side med oversikt over deres barn, noe som nok har ført til at enkelte har trodd at dette er samme par.

Ved folketellingen 1801 finner jeg kun en aktuell Rasmus Larsen på Askøy, og det er han som er gift med Guri Knudsdtr. 

Guri døde 12.07.1812 i Strudshavn og Rasmus Larsen samme sted 16.04.1814. Det er ikke skifte etter noen av dem.

Den eneste Rasmus Larsen jeg finner død i avskrift av kirkeboka for Askøy er nettopp denne Rasmus Larsen. Han er da 61 år gammel.

Jeg finner ingen Guri Anthoniusdtr. død, men jeg finner et skifte fra 1785. Der kan det se ut til at det nevnes søsken av ektemannen hennes, men jeg klarer ikke helt å få forståelse av hvem som egentlig nevnes blant arvingene.

Jeg vil legge til at avskrift av kirkeboka over døpte i Askøy sier at  R.L. og G.A. fikk to barn, Eli født 1777 og Lars født 1782.

Skiftemateriale: Nordhordland sorenskrivar, SAB/A-2901/1/H/Ha/L0007a: Skifteprotokollar Nordhordland , 1783-1786, s. 446b-447a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Klarer noen å kaste lys over denne problemstillingen. Er det Guri A.s ektemann som er død her?  Dersom det da er hans søsken som arver må det bety at de to barna dere var døde.

Men hvor ble det så av Guri A. Det er jo åpenbart at det må være snakk om to par hvor brudgommene het det samme og brudene hadde samme fornavn og kom fra samme sted.

Jeg ville sette stor pris på om noen kan avklare dette enten på bakgrunn av den infoen jeg har delt her, eller fordi man selv har kunskap om disse parene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Larsen Strudshavn er død 46 år gl. 19.6.1785: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640578

Skiftet same år er etter den avdøde Rasmus Larsen, og nemner enka Guri Antoniusdtr. Arvingane er søskena til Rasmus, nemleg

Br. Jochum Larsen på plassen Waagen

Br. Mathias Larsen i Store Sandvigen

Søst. Lisbet Larsdtr. g.m. Ole Nielsen Bachen

Søst. Elie Larsdtr. g.m. Johannes Hannevig

Søst. Johanna Larsdtr. g.m. Gunder Olsen i Store Sandvigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Inge.

Det dødsfallet har man ikke klart å få med i avskriften av kirkebøkene for Askøy 1742-1927.

Men da finner jeg i mitt eget lille arkiv Rasmus Larsen Bakken døpt 02.05.1745, som sønn av Lars Rasmussen og Ellen Johannesdtr.

Blant søsknene hans finner jeg de fem du nevner i innlegget ditt.

Da kan jeg fastslå at de to barna Eli og Lars begge må være døde før 1785.

Derimot finner jeg fortsatt ikke hvor det ble av Guri Anthoniusdtr. Jeg mener å kunne lese i andre del av 07.10.1785 skifte  at det er nevnt en Birthe Anthoniusdtr. Strudshavn.

Det var Guri's søster som var gift med en Michel Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så den for ett par minutter siden. Jeg prøver å finne ut hvem denne Peder kan være. Men det må vente til i morgen. Jeg har over 39 i feber og topplokket er ikke velfungerende akkurat nå.

Takk for bidraget Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvordan brikker faller på plass av og til i slektsgranskning.

Jeg har fra tidligere registrert at Guri Anthoniusdtr. fikk en datter Gunnhild som enke med Peder Henrichsen. Denne Peder Henrichsen var døpt 03.06.1764 i Kjøkkelvik.

Han giftet seg 30.09.1791 med Guri Ivarsdtr. ca 1758-1812. Peder døde 28.09.1800 i Stusshavn og kona samme sted i 1812.

Peder Henrichsen er bror til min tipp x2 oldefar Carl Henrichsen 1766-1838.

Men jeg lurer sterkt på hvorfor skiftet i 1785 var todelt. Dersom første del gjaldt Rasmus Larsen, så er det ikke nevnt i skifteregisteret. Derimot er Guri Anthoniusdtr. nevnt to ganger. Kan det tenkes at del to som startet 05.10.1785 gjaldt henne, og at det var derfor søsteren Birthe var nevnt der?

Kan noen ta en titt på skiftet i første innlegg og evt bekrefte eller avkrefte den teorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en del informasjon om Guri Antoniusdatter sin søsken og Guri sin far

Jeg er dikte etterkommer etter Guri sin farsøster Guri Iversdatter

Du har vel tilgang til slektstreet mitt på nett og der finner du en del informasjon

I Rasmus Larsen sitt skifte i 1785 står følgende arvinger: 

enken Guri Antoniesdatter paa den eene og den afdøde eftterladte 5 sødskende
1. ældste broder Jochum Larsen, myndig, boer paa pladsen Waagen
2. anden broder Mathias Larsen, myndig, boer i Store Sandvigen
3. ældste søster Lisbet Larsdatter giftt med Ole Nielsen Bachen
4. anden søster Elie Larsdatter giftt med Johannes Hannevig
5. yngste søster Johanna Larsdatter giftt med Gunder Olsen Store Sandvigen

De hadde 2 barn Eli 1777-1779. Lars 1782-1783

Guri får datteren Gunnilde utenfor ekteskap 1788 med Peder Henrichsen.

Etter dette har jeg ingen informasjon om henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Renathe-Johanne.

Dette stemmer med det som jeg etter hvert også har fått på plass om henne.

Og jeg er også rimelig sikke på at det var hun som fikk en datter med Peder Henrichsen i 1788.

Det jeg ikke forstår er hvorfor skiftet i 1785 er delt i to hvorav den første delen gjelder ektemannen Rasmus Larsen. Der er det som du skriver hans søsken som nevnes.

Men skitet fortsette i oktober 1785 og jeg mener bestemt å lese navnet til Guris søster, Birthe Anthoniusdtr.

Rasmus Larsen er ikke registrert i skifteregisteret for Nordhordland 1702-1857.

Derimot er Guri oppført to ganger.

Søk i annen skifteprotokoll, skiftekort, skiftekonsepter, skifteprotokoll, skifteregistreringsprotokoll, skifteregister og skifteutlodningsprotokoll - Digitalarkivet

Jeg ser det bor en enke 54 år gammel i rode 24 i Bergen i 1801, det er vel Sandviken. Det er den eneste jeg finner som kan passe. Så i skiftet i 1785 at flere av søskene til Rasmus Larsen holdt til der da.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider