Tor Håkon Kaasa Skrevet Oktober 17, 2022 Del Skrevet Oktober 17, 2022 Hei! Kan noen hjelpe meg med det jeg mangler/ikke forstår i denne skylddelingen? Nedre Telemark sorenskriveri, SAKO/A-135/G/Ga/Gaa/L0002a: Pantebok nr. I 1, 1866-1867, s. 42 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070312090044 Skylddelingen begynner på høyre side nesten nederst på siden og fortsetter litt på neste side. Har kommet et stykke på veg selv. Kan noen hjelpe meg med å fylle inn resten? (Med forbehold om at det kan være feil i det jeg har tydet hittil - jeg er nybegynner!) 1: Skyldsetningsforretning. Aar 1866 den 16de Juli var ?? 2: ?? Ole Torgrimson Steen, Anders Thorsen Lunde, Ole 3: Larsen Ajer og Nils Gundersen Lundefaret ?? 4: Laugrettsmend tilstede paa gaarden Tvedten MNo 5: ?? ?? 266? i Bøe Thinglag af skyld 1 daler 4 Ort 22 Skilling 6: For efter Begjær af Halvor Andreassen Tveten og As- 7: lak Thorsen Grindrud at skyldsette den ?? ?? 8: Eiendoms tilliggende plads Kaasa ?? 9: ?? plads Af Halvor Andreasen Tveten er solgt 10: til Aslak Thorsen Grindrud. Eiendommen Gaarden 11: Tvedtens Ind og Udmark blev paavist og befart 12: Lingfør plassen Kaasa. ?? befartes at være ad- 13: skilt fra den øvrige Eiendom og for en ?? ?? ?? 14: ?? 15: ?? 16: ?? Gaarden Grindrud. ?? ?? ?? gjort sig ?? 17: ?? at ?? ind til ?? 18: ??, Pladsen Kaasa bliver at ?? i skyld for 19: 15/238 ?? eller 15/ er ?? skilling og den igjen?? 20: ?? part af gaarden Tvedten ?? i skyld for 223/238 21: skal ?? 1 daler 4 ?? 22: Skilling. ?? 23: N. Gundersen. Andreas Thorsen Lunde. Ole Larsen Ajer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Skrevet Oktober 18, 2022 Del Skrevet Oktober 18, 2022 Mine forslag/endringer er skrevet med fyldig skrift. 1: Skyldsætningsforretning. Aar 1866 den 16de Juli var underskrev- 2: ne Ole Torgrimsen Steen, Anders Thorsen Lunde, Ole 3: Larsen Ajer og Nils Gundersen Lundefaret sam(t) 4: Laugrettesmænd tilstede paa gaarden Tvedten MNo 5: 98 LNo 266de i Bøe Thinglag af skyld 1 daler 4 Ort 22 Skilling 6: For efter Begjær af Halvor Andreassen Tveten og As- 7: lak Thorsen Grinerud at skyldsætte den under denne 8: underskrevne Eiendoms beliggende Plads Kaasa kaldet, 9: hvilken Plads af Halvor Andreasen Tveten er solgt 10: til Aslak Thorsen Grinerud. Eiendommen Gaarden 11: Tvedtens Ind- og Udmark blev paavist og befaret 12: ligesaa Pladsen Kaasa. Denne befandtes at være ad- 13: skilt fra den øvrige Eiendom og for en stor deel ind- 14: hægnet ved opførte Gjorder endvidere befandtes den 15: umiddelbart at støde ind til Kjøberens tilkommende 16: Aasæde Gaarden Grinedrud. Da man havde gjort sig be- 17: kjændt med begge disse Eiendele besluttede man enstem- 18: mig: 1 Pladsen Kaasa bliver at omsætte i Skyld for 19: 15/238 Deel eller 15 s er femten Skilling og den igjenhaven- 20: de Part af Gaarden Tvedten ansættes i Skyld for 223/238 21: Deel eller 1 Daler 4 o 7 s er Een Daler Fire Ort og Syv 22: Skilling. Fogderiets Udnævnelse vedlægges O. T. Steen, 23: N. Gundersen. Anders Thorsen Lunde. Ole Larsen Ajer. Remi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Oktober 18, 2022 Del Skrevet Oktober 18, 2022 Linje 14: ...opførte Gjærder... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå