Gå til innhold
Arkivverket

Skipsfart - hvor/når

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Er det mulig å finne ut hvilke norske skip som reise på langfart til "kinesiske farevann" i første halvdel av 1870-årene?

Var det dette området som ble kalt Ostindia?

Hvilke kilder fins?

Jeg kjenner til Malmsteinregisteret, men har ikke klart å "sortere" skipene etter hvor de skulle når.

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Hvis du har navnet på skibet du leter efter, kan et søk i avisene på Nasjonalbiblioteket muligens gi deg svar på når og hvor skibet beveget seg.

Det er akkurat det jeg ikke vet, dessverre.

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Grethe Flood skrev:

https://www.sjohistorie.no/no/skip/32841/

https://digitaltmuseum.no/011022832442/bilde

Da jeg søkte på Ostindia i feltet søketekst øverst på nettsiden https://kulturnav.org/index, fikk jeg 34 treff - flere av dem i Malmsteinregisteret.

Jeg foretok samme søket og ble litt overveldet av mengden "svar". Derfor lurte jeg på om det fins en mulighet til å avgrense søket litt.

Det er helt utrolig hva som fins av kilder å lete/søke i - bare man vet om de!

Jeg er heller ikke sikker på om Ostindia og "kinesiske farevann" er samme område.

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vigdis Olsen skrev:

Det er akkurat det jeg ikke vet, dessverre.

Vigdis

Avisene nevner ofte også navnet på kapteinen, såfremt det er kjent?

Man kan også søke på skipstype (bark, skonnert o.s.v.) og navn på kjente havner i det aktuelle område.

Her et eksempel fra 1877 der jeg søkte "bark singapore"~7

https://www.nb.no/search?q="bark singapore"~7&mediatype=aviser&fromDate=18771201&toDate=18771231&counties=Rogaland

Screenshot 2022-10-19 at 19-07-03 Stavangeren.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Avisene nevner ofte også navnet på kapteinen, såfremt det er kjent?

Jeg vet egentlig veldig lite; heller ikke kapteinens navn.

Jeg har lett en god del i aviser i det antatt aktuelle tidsrom - foreløpig uten hell. Jeg får visst bare bruke skipsnavn fra Malmstein-registeret og søke videre.

Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vigdis Olsen skrev:

Var det dette området som ble kalt Ostindia?

Slik jeg har forstått det så var Ostindien i 1850 det som vi kaller Sørøst Asia i dag.

Filippinene, Indonesia, Thailand, Malaysia, Brunai, Laos, Vietnam osv. Altså området øst for India og sør for Kina.

I tidligere tider var det ulik oppfatning om hva Ostindien inkluderte av områder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Slik jeg har forstått det så var Ostindien i 1850 det som vi kaller Sørøst Asia i dag.

Filippinene, Indonesia, Thailand, Malaysia, Brunai, Laos, Vietnam osv. Altså området øst for India og sør for Kina.

I tidligere tider var det ulik oppfatning om hva Ostindien inkluderte av områder

Da kan den litt ulne geografiske beskrivelsen "kinesiske farevann" både være og ikke være Ostindia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider