Gå til innhold
Arkivverket

Tørres Gundersen, født 1825, i Mandal....hvor, og når død, før 1865?

magnhild espeland sørlie
 Del

Recommended Posts

HEI!

Jeg leter nå etter en Tørres Gundersen, f 25 januar 1825 i Mandal. Blir døpt 6 februar 1825 i Mandal kirke. Tørres Gundersen gifter seg 20 november 1851 i Mandal kirke med Jossine (Josefine) Bentsdatter f 1828 i Mandal. Disse får trte barn. Det siste er Thomas Martinius Tørresen (1858-1962). I 1865-tellinga er Jossine Bentsdatter enke, og bor sammen med sine to eldre sønner.

1865-tellinga for Skindesmoen i Mandal:
Jusin f. Jørgensen....enke...38 år
Gunder...sønn...14 år
Bernhard....sønn....12 år
 Jeg har lett mye etter Tørres Gundersen f 1825, død, men ikke klart å finne han noe sted. Når Jossine gifter seg igjen, 15 mai 1866 med Rasmus Toresen i Mandal, står det noe i margen, som jeg ikke klarer å tolke , men mener at det er attest fra skifteretten 20 april 1866. 

ER det mulig å finne Tørres Gundersen død, eller noe om hvor det blir av han, er jeg veldig glad for opplysninger angående denne Tørre Gundersen. 

Vennlig hilsen Magnhild E Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg jo dette! Det stemmer! Da er der jo en til å finne ut av.  jeg har helt oversett denne.  Har funnet ut av denne Bernhard Tørresen, (1854-1912) og hans famiie. Men derimot den eldste Gunder f 1852, har jeg ikke funnet død. Tørres f 1825, som er far finner jeg ikke,

Takk for hjelp. mvh Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet Bærthel Martinus Tørresen, død,  i 1857. Han ble ca 10 måneder gammel. 

Magnh.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Du må gjerne legge ved lenker og kilder 🙂
Da er det lettere for andre å sjekke og følge med.
Og plutselig er det noen som oppdager noe som andre ikke har sett ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner en attest fra skifteretten. Det var ganske vanlig når noen giftet seg på nytt.

Men det kan jo bety at det finnes noe mer i skiftepapirene.

Jeg har bladd i dødsfallsprotokollene, men fant ikke noe der.

https://www.digitalarkivet.no/source/35212

https://www.digitalarkivet.no/source/35211

Å bla de andre protokoller er ganske tidkrevende hvis det ikke finnes noe register.

Vet du hvilke yrke Tørres hadde?
Det var jo mange i Mandal som dro til sjøs, og det er ikke utenkelig at han ble med en båt som forliste.

Har du sjekket sjømannsruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI IGJEN!
 Her er jo mange svar. Takk for det!  Tørres Gundersen var matros. Jeg har sett på side- innskrivinger i kirkebøkene, men ikke funnet han der. Lurte litt på om han kan være kommet bort på sjøen.  Synes det er rart at han ikke omtales noe sted.  Tørres Gundersen har sønnen Gunder f 1852, som jeg heller ikke finner noe mer til etter 1870-tellinga i Mandal.  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053352003388 . Her står tellingen for dette. 

Jeg har ikke så mange flere opplysninger enn dette, angående Tørres Gundersen, hadde bare vært kjekt å funnet han  et sted. Er en del av slekta! Sønnen Bernhard f 1854, dør i Mandal i 1912, og hans familie flytter til Evje. 

Sønnen Bernhard Tørresen blir gift med Tomine Cecilie Nilsdatter  8 mai 1879 i Mandal kirke

Vennig hilsen fra Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI! Du verden!. Så interessant!. Nå har dere  funnet mer angående Gunder Tørresen Han var nok sjømann, han også. Jeg skal prøve å tolke all skriften i kolonnene til høyre.  Han må antagelig være gift i utlandet?. 

Takk, så lenge for alle nye opplysninger.

mvh Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av dette har jeg prøvd å forstå, og dert ser ut for meg som han er reist til utlandet, til Cardiff og til Quebec? men kunne jeg få hjelp til å tolke setningen helt til høyre, hadde det vært fint.

Kanskje kan han være innflyttet til Amerika!

mvh Magnh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan ha skjedd, og det kan også hende at rullene ikke er fullstendige.

Men da vet du i hvert fall at han levde til 1879 🙂

Siden Tørres Gundersen var matros, bør det være mulig å finne ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for alt som også blir funnet angående denne sønnen Gunder T f 1852. Alt er jo et skritt i retning av å finne han, og kanskje også faren Tørres Gundersen.   Det hadde vært kjekt. Takk,  for all info, så langt! 

mvh Magnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider