Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne ID-kort fra 2. verdenskrig.

Atle Mjelde
 Del

Recommended Posts

Min kone har en «ukjent» farfar, som hun aldri har møtt og hun har heller aldri set bilder av ham. Hennes far hadde eller ingen annen kunnskap om sin far annet enn navnet. Nå vet vi at han har bodd og jobbet i Rjukan (Tinn kommune) ved Rjukan Salpeterfabrikk. Jeg har prøvd på forskjellige måte for å søke etter ID-kortets hans, men jeg tror nok jeg søker på feil sted, eller rett og slett søker helt feil. Så jeg trenger litt hjelp for å komme frem.  Jeg ble sendt hit fra Nasjonalbiblioteket, og fikk linken fra dem. Men jeg finner ikke noe eget arkiv for ID-kort fra krigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Atle Mjelde skrev:

Min kone har en «ukjent» farfar, som hun aldri har møtt og hun har heller aldri set bilder av ham. Hennes far hadde eller ingen annen kunnskap om sin far annet enn navnet. Nå vet vi at han har bodd og jobbet i Rjukan (Tinn kommune) ved Rjukan Salpeterfabrikk. Jeg har prøvd på forskjellige måte for å søke etter ID-kortets hans, men jeg tror nok jeg søker på feil sted, eller rett og slett søker helt feil. Så jeg trenger litt hjelp for å komme frem.  Jeg ble sendt hit fra Nasjonalbiblioteket, og fikk linken fra dem. Men jeg finner ikke noe eget arkiv for ID-kort fra krigen. 

Å finne hennes farfar via legitimasjonskort synes vanskelig. Selv om det skulle være bevart slike fra Tinn vil neppe være mulig å koble rette vedkommende til din kones far. Les mer om legitimasjonskort i en tidligere tråd her: 

Det er stor sannsynlighet at det ble opprettet en farskap- eller bidragssak i dette tilfellet. Les mer om det her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.
Jeg tror du misforstår. Vi har  alle nødvendige data på hennes far nå, etter noen uker med søking i diverse arkiver og aviser. Men vi har ikke noe bilde på ham, og da ble vi anbefalt å søke etter hans ID kort. 
Vi har navn, fødselsdata, dødsdata med mer. Men vi har ikke klart å få noe bilde. Min kone savner et bilde av sin bestefar, og vår datter av sin oldefar. Jeg kunne godt ha oppgitt data her på forumet, men jeg er ny og jeg vet ikke om man gjør det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Atle Mjelde skrev:

Hei Terje.
Jeg tror du misforstår. Vi har  alle nødvendige data på hennes far nå, etter noen uker med søking i diverse arkiver og aviser. Men vi har ikke noe bilde på ham, og da ble vi anbefalt å søke etter hans ID kort. 
Vi har navn, fødselsdata, dødsdata med mer. Men vi har ikke klart å få noe bilde. Min kone savner et bilde av sin bestefar, og vår datter av sin oldefar. Jeg kunne godt ha oppgitt data her på forumet, men jeg er ny og jeg vet ikke om man gjør det her.

Beklager. Jeg leste ikke det første innlegget ditt godt nok. Det finnes en boks med legitimasjonskort fra Hovin i arkivet etter Tinn lensmannskontor. Se katalog her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000301236?ins=SAKO

Om Hovin sokn er rett i ditt/deres tilfelle vet jeg ikke, men det er kanskje verdt å sjekke? I såfall kan du sende inn en henvendelse via skjema: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Om foto i Arkivverket: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/foto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfinn

Takk for svar. Det ser imidlertid ut til at Arkivar Terje hadde rett. I alle fall så fant jeg arkivet til Tinn Lensmannskontor under Hovin: 

"L0006 - Legitimasjonskort Hovin A-A 1940-1945

SAKO/A-576/K/Ka/L0006 Arkiv: A-576- Tinn lensmannskontor"

Jeg har bestilt ID-kortet til min kones Bestefar, så får vi se om de finner det der, og hva de sier.

Beste hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Atle Mjelde skrev:

Takk for svar. Det ser imidlertid ut til at Arkivar Terje hadde rett. I alle fall så fant jeg arkivet til Tinn Lensmannskontor under Hovin: 

"L0006 - Legitimasjonskort Hovin A-A 1940-1945

SAKO/A-576/K/Ka/L0006 Arkiv: A-576- Tinn lensmannskontor"

Jeg har bestilt ID-kortet til min kones Bestefar, så får vi se om de finner det der, og hva de sier.

Arnfinns poeng er at en person som bodde og arbeidet på Rjukan, ikke har noe med Hovin å gjøre, selv om både Hovin og Rjukan lå under Tinn lensmannskontor. Jeg tror derfor ikke at du skal ha store forventninger om at personen dukker opp blant legitimasjonskortene for Hovin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian.

Jeg visste ikke det. Men jeg har også sendt en forespørsel direkte til Tinn lensmanskontor om ID kortene fra krigen, og hvor jeg kan få kopier av dem. Men om de skulle ligge hos Hovin så finner de nok ut av forspørsel. På skjemaet jeg måtte fylle ut så var det greit å ikke vite hvor de var, men da ville det ta lengre tid for dem å finne ut hvor kortet lå, men dette har de erfaring i. Så finnes kortet vil jeg tro at de finner det bare de har fått tilstrekkelig med data om personen, og det har de fått. 

Ha en fin helg. 
Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2022 den 22.37, Atle Mjelde skrev:

Jeg visste ikke det. Men jeg har også sendt en forespørsel direkte til Tinn lensmanskontor om ID kortene fra krigen, og hvor jeg kan få kopier av dem. Men om de skulle ligge hos Hovin så finner de nok ut av forspørsel. På skjemaet jeg måtte fylle ut så var det greit å ikke vite hvor de var, men da ville det ta lengre tid for dem å finne ut hvor kortet lå, men dette har de erfaring i. Så finnes kortet vil jeg tro at de finner det bare de har fått tilstrekkelig med data om personen, og det har de fått.

Du kan være heldig, men Tinn lensmannskontor har sannsynligvis avlevert alle ID-kort fra krigen som har vært der, til Statsarkivet på Kongsberg, siden slike ID-kort ikke lenger er noe lensmannskontoret trenger i sitt arbeid.

Distriktet til Tinn lensmannskontor omfattet Tinn kommune (med Rjukan) og den tidligere Hovin kommune. I henhold til arkivkatalogen er det altså bevart ID-kort fra Hovin, men tydeligvis ikke fra Tinn og Rjukan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider