Gå til innhold
Arkivverket

Ægteviede i Garnisonsmenigheten

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Garnisonsmenigheten Kirkebøker, SAO/A-10846/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1828-1841, s. 328
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060227070493 No. 19

Selv om jeg forstår det meste i denne nydelige håndskriften, er det noe jeg strever med. 

Hva står under "Enkemand Peter Christiansen". Det er trolig en adresse med gatenummer 17, men her er noe mer. Peter er fra Kongsberg, men framfor der er kanskje et gårdsnavn Eger? Hvorfor kan det være stiplet en ring rundt? For meg ser det ut som faren til Peter er Laugsarbeider? Neppe rett, men i så fall hva er det? Og bak etternavnet står det Bra...?

Bak navnet til brudens far (min tippoldefar) fisker Ole Gregersen, står det også noe som jeg dessverre sliter med selv om enkelte bokstaver er forståelige.

Den ene forloveren tolker jeg til å være kommandørsjersant Erik Poulsen. Og selv om jeg forstår delvis det som står om den andre forloveren, kan det være greit å høre hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må andre tolke de militære forkortninger  . 😎

Enkemann  Peter Christiansen

Overkonstabel No.14 af 2det ???????

Begge forloverene er fra samme kompaniet og er også forlovere på nr. 20

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne-Sten,

Så vidt jeg kan forstå skal teksten tydes slik:

Brudgom: enkemand Peter Christiansen, overkonstabel No. 17 af andet 61. bat(aljon).  Fødested: Eger Kongsberg. Hans far: bergsarbeider Christian Syversen Brastad. Hans forlover: kommandersergeant Erik Paulsen

Brud: pigen Anne Margrethe Olsdatter hos sin fader i Pibervigen. Fødested: Agger. Hennes far: fisker Ole Gergersen, afskediget musketeer. Hennes forlover: foureer Thorer Larsen begge ved andet 61. bat(aljon).

Jeg tipper at gårdsnavnet ett Christian Syversen er Brastad i Lier. Musketeer er en type soldat, foureer er en militær grad og det er også kommandersergeant og overkonstabel.  2. 61. bataljon er den militære enhet de jobbet i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Jan Sortland skrev:

Hei Arne-Sten,

Brudgom: enkemand Peter Christiansen, overkonstabel No. 17 af andet 61. bat(aljon).  Fødested: Eger Kongsberg. Hans far: bergsarbeider Christian Syversen Brastad. Hans forlover: kommandersergeant Erik Paulsen

Brud: pigen Anne Margrethe Olsdatter hos sin fader i Pibervigen. Fødested: Agger. Hennes far: fisker Ole Gergersen, afskediget musketeer. Hennes forlover: foureer Thorer Larsen begge ved andet 61. bat(aljon).

Jeg tipper at gårdsnavnet ett Christian Syversen er Brastad i Lier. Musketeer er en type soldat, foureer er en militær grad og det er også kommandersergeant og overkonstabel.  2. 61. bataljon er den militære enhet de jobbet i.

Var det vanlig at konstabel ble brukt i det militære? Da tenker jeg gjerne politi. 

Avskediget musketeer. Betyr det at tjenestetid er ferdig, eller at vedkommende har gjort noe galt, og på den måten blitt avskediget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

De militære titlene/gradene endrer seg gjennom tidene.  Konstabel var en militær grad siden langt tilbake og som senere er blitt overtatt av sivilt Politi.   Det at man var avskediget betydde vanligvis simpelthen at tjenesten var over, altså i betydning - "tidligere".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jan Sortland skrev:

Hei,

De militære titlene/gradene endrer seg gjennom tidene.  Konstabel var en militær grad siden langt tilbake og som senere er blitt overtatt av sivilt Politi.   Det at man var avskediget betydde vanligvis simpelthen at tjenesten var over, altså i betydning - "tidligere".

Takk! Når jeg ser på musketer i norsk militær historie, ser det ut som det var brukt tidligere og ikke så langt fram som til 1830. Dette er kanskje noe jeg må ta opp i en ny tråd i et annet forum. Her ser det ut til at både brudens far, brudgommen og de to forloverne var eller har vært militære. Ikke helt unaturlig å tenke seg at de har vært sammen i en avdeling. Brudgommen og den ene forloveren definitivt i samme kompani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2022 den 16.39, Jan Sortland skrev:

Hei Arne-Sten,

Det  var noe med avdelingsbetegnelsen som skurret. Det har aldri vært 61 bataljoner av noe i den norske hæren. Og artilleriet er uansett oppdelt i batterier. Det løsnet da jeg skimtet er pundtegn (ligner en u eller to små t-er).

Det står at han er konstabel ved "2det 6 [pund]s kjør.[ende] batteri. 

At det faktisk fantes en slik avdeling, ser man her. 

Riksarkivets bibliotek, RA/-, 1628-1818, s. 53
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10071210040053 

Og jfr.: https://no.wikipedia.org/wiki/Beredent_artilleri

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider