Gå til innhold
Arkivverket

Hva står i kolonnen for foreldre m.m og oppholdssted for barn Ole nr. 9?

Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Det er sikkert nokon som har sagt det før: Sidelenkje er mykje betre enn bilete av protokolloppslaget.

"Bondekarl Over Olsen Hoen og Bondepige Olava Olsdr Slaabaken. Pigen boer paa Gaarden Lillegjelten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tydehjelp. Farens riktige etternavn er Moen. Og mora het Olava. Mora var nok bare losjerende på Lillegjelten. Min hensikt med tydehjelpen var å bli helt sikker på hvor barnet var født. Han fikk/tok senere morens etternavn, Slaabakken. Og hvorfor hun brukte det etternavnet: Fordi hun i noen år bodde på en gård med det navnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Oddbjørg Brænd skrev:

Slaabakken. Og hvorfor hun brukte det etternavnet: Fordi hun i noen år bodde på en gård med det navnet?

Slåbakken er ein gard i Tolga sokn i Tolga prestegjeld (etter matrikkelen 1886).   Det står ikkje meir her om tilknytninga, enn at

ho er ført med dette etternamnet. Det må ha vore litt meir enn at ho budde der nokre år - elles ville ho vel vorte kalla etter

den siste bustaden.

Lillegjelten er ein gard i Vingelen sokn, Tolga prestegjeld. Takka vere lenkja frå Bjarne, veit vi at innførsla er i kyrkjeboka

for Vingelen sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603420716.jpg

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603420716

Her er hennes første fødsel. Her står hun oppført med etternavnet Støen. Hvis jeg leser riktig i fødsel nr. 15 rett over, så leser jeg at denne familien bor på Slaabakken. Slaabakken gård ble solgt til Tolga prestegård og brukt som seter. Hele familien, eller rettere sagt, resten av familien Slaabakken emigrerte til Amerika i 1856. Med unntak av to barn som bosatte seg andre steder. Olavas foreldre og noen søsken brukte Støen som etternavn når de emigrerte til Amerika i 1856 og 1858. Sikkert fordi det siste stedet de bodde på het Støen ytre i Tolga. Kanskje tok hun etternavnet Slaabakken fordi det ikke var noen Slaabakkfolk igjen i Tolga? Det kan hende at hun ble værende igjen på Slaabakken da resten av familien flyttet til en annen gård i Tolga, for å hjelpe enka med alle småungene. Dette blir hypoteser fra min side. Vet ikke riktig hvor jeg kan lete etter opplysninger om henne i tida 1830-1860. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider