Gå til innhold
Arkivverket

Hvem vet noe om Slekten Stud?

Bjørn A.Fjelle
 Del

Recommended Posts

Jeg har lenge prøvd og finne ut av denne slekten som vel antagelig kommer i fra Danmark.En av mine forfedre bakover er prosten Christen Andersen Stud som satt lenge som prest i Tanum i Sverige.Hvem er hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være en slektning https://media.digitalarkivet.no/view/40165/19   fra Lassens genealogiske samling

Eller slekten Stoud https://media.digitalarkivet.no/view/40164/241

Så er det Delgobes genealogisk samling, som er veldig vanskelig å lese : Stud https://media.digitalarkivet.no/view/43533/526

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette: https://www.tanum.se/download/18.360b0f111511a7618e139042/1448272764188/Om präster i Tanum.pdf

"Christen Andersson Studt – prästvigd 1636 till kommunister i Uddevalla. Blev kyrkoherde i Tanum 1643. Under hans tid blev Bohuslän svenskt,1658, vilket inte påverkade kyrkolivet speciellt mycket. Besökarna fortsatte använda sina danska biblar och psalmböcker. När Studt dog 1673 begravdes han under en stor sten i koret på Tanums kyrka.". 

Da har vi plassert ham litt sånn tidsmessig. 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/B0002234_00801#?c=&m=&s=&cv=800&xywh=-135%2C-50%2C1754%2C993

Har denne Barbara noe med presten i Tanum å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har interessert meg for en grein av slekta som kom til Modum. Jeg har registrert en del funn fra kirkebøker om disse. Den eldste jeg har er  Begravet 1719, 11. august: Olle Andersen Stud, 81 år 10mdr 2 ug og 5 dag gammel. Beregnet f.år 1637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne bl.a. på Nøtterøy

Tavle nr.

Slekten Stud på Nøtterøy

Johannes Kristensen Stud, født ca. 1661.

Begravet 18/12 1733 på Nøtterøy, 72 år gammel.

~ 5/12 1689 på Strømsø med Anna Nilsdatter Brandt, født ca. 1667/68 på Strømsø. (Datter til Handelsmann på Strømsø og borger av Kristiania, Nils Nilsen Brandt, født 25/9 1630 på Skjoldelev prestegård i Lading i Århus stift, Danmark. Død 14.(4.)/7 1688 på Strømsø, og første hustru Marte Nilsdatter Øvre Berg i Hof, født ca. 1635. Død før 1679.)

I 1689-90 på Strømsø og i 1721 bosatt ved Liersund (Drammen).

Johannes og Anna nevnt på Strømsø 3/5 1726.

De hadde foruten en unavngitt sønn som ble døpt 20. april 1692 i Eiker, døtrene:

__________________________________________I___________________________________________

Martha Helene Johannesdatter Stud                    Gjertrud Johannesdatter Stud                  

Døpt 5/5 1695 i Eiker. Død 1772 i                            Døpt 13/6 1698 i Eiker. Begravet 12.

Tønsberg, 80 år gammel.                                           november 1774, 70 år gammel.                    

~ 2/11 1716 i Tønsberg med skipper og                   ~ 28/12 1733 på Nøtterøy med Elias

reder Anders Hansen Strand. døpt 1. april             Andersen, født 1712 i Nordre Buerstad.       

1688. Død 1740. I Svensrødstranda.                         Død 1757. På Øvre Buerstad.           

____________I________________                         ___________I______________________

Stor etterslekt.                                            Anne Eliasdatter, født 1738 i                                                                                                                                                                                 Nordre Buerstad. Gift 1758 med

Kristoffer Hanssen Agerup, født

1737. Overtok Øvre Buerstad.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Johannes være en bror av Barbara Christensdatter og barn av Tanumspresten. Da så jeg at det var jeg som skrev om Barbara. 😄 

F. eks:                                                            Christen Andersen Stoud, Tanum

~ N. N.

___________________________________________________________I________________________________________________________________

Johannes Christensen Stoud                             Barbara Christensdatter Stoud          Nils Christensen STud 

F. ca. 1661                                                            ~ Tore Gundersen Blix

~ Anne Nilsdatter Brandt

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Til Torbørn Steen-Karlsen: Jeg holder på å registrere etterkommere av Niels Nielsen Brandt på Strømsø.
Johannes Christensen Stud fikk også en datter Gjertrud døpt i 1704 på Bragernes, så det er nok hun som
døde 70 år gammel i 1704.
http://slektsforskning.com/login/person/anetre1/tekst1/Anne Nielsdatter Brandt.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2022 den 19.23, Bjørn A.Fjelle skrev:

Jeg har lenge prøvd og finne ut av denne slekten som vel antagelig kommer i fra Danmark.En av mine forfedre bakover er prosten Christen Andersen Stud som satt lenge som prest i Tanum i Sverige.Hvem er hans forfedre?

Hei! Har notert at Christen Andersen Stud var gift med Gjertrud Nielsdatter Wiborg, med kilde NST Bind 29 side 233, og at hun senre var gift rundt 1676 med sokneprest Chrisopher Jensen Nannestad. 

Hennes etterkommer er kallt Jacob Stud, i sak på Skollerud i Eidsberg 16.09.1712. Hun kalles Gjertrud Wiborg i Eidsberg Tingbøker.

Har lurt på om Christen Andersen Stud kunne være sønn av Anders Christensen Krog, sokneprest til Aremark 1626-1676, men uten å finne noe som støtter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider