Gå til innhold
Nasjonalarkivet

"Plutselig" nye folk på Kjestad i Lom tidlig på 1700-tallet. Hvor kom Johannes Guttormsøn og Torø Sevaldsdatter fra?

Recommended Posts

Etter å ha hatt brukernavn som Erik og Ellef ca1685-1719 dukker disse "plutselig" opp: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091906641

Jeg kan ikke se at noen av dem kommer fra Kjestad. Og hvis det er riktig: Hvordan kom de dit og hvor kom de fra?

Endret av tom askerøi
  • tom askerøi changed the title to "Plutselig" nye folk på Kjestad i Lom tidlig på 1700-tallet. Hvor kom Johannes Guttormsøn og Torø Sevaldsdatter fra?

Ifølge gårdshistoria for Lom, bind 2, side 359 om Kjæstad heter det:

Johannes Guttormsson født ca 1704 på Graffer, død 1765. Gift 1733 med Torø Sevaldsdotter født ca 1717 på Nørstnes, død 1787. Johannes kom til Kjæstad på slutten av 1720-tallet. I 1742 fikk han skjøte på arvepartene i gården fra sine søsken.

Barna har du jo fra skiftekortet. Sønnen Sevald overtok gården etter mora.

Her lukter det Busvold og Blakar. Kommer til bake senere.

mvh jan w

• Takk 1

Etter å ha "tatt en prat" med Engebret Haugen, har jeg kommet fra til følgende oppsett, som jeg tror er korrekt:

Niels Andersson Busvold i Romedal

Rolv Mickelsson Blakar

Datter

Aase Nielsdatter Busvold + Eirik Gulbrandsson Andvord

Sønn

Sevald Rolvsson Blakar + Gyda Jonsdotter Helle i Vågå

Sønn

Niels Eiriksson Andvord + Torø Eilivsdotter Graffer

Datter

Torø Sevaldsdotter Blakar + Lars Bottolvsson Nørstnes

Sønn

Guttorm Nielsson Graffer + Rønnaug Johannesdatter Einarsvoll

Sønn

Sevald Larsson Nørstenes + Live Lassesdotter

Johannes Guttormsson Graffer + Torø Sevaldsdotter Nørstnes

mvh jan w

• Takk 1

Før Dagsrevyen så jeg av Skattematrikkelen 1647 at under "Olluff Kiestad - 3 h" sto det

"Brøgger Anders Busvold j Rommedals sougen paa Hede(mar)ken"

og skulle se om jeg kunne finne noe der etter nyhetene..

Men du (og Engebret Haugen) kom meg jammen i forkjøpet! Jeg er veldig takknemlig!

(Og bittelitt imponert over meg selv... (smil)

- selv om jeg sikkert ikke hadde funnet alt det dere hadde funnet! Og Graffer hadde jeg nok aldri funnet.

1 0 0 0   T A K K !

Endret av tom askerøi
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.