Gå til innhold
Arkivverket

Elev ved Aas Landbrugsskole i 1898

Karianne Fog Heen
 Del

Recommended Posts

Ved vielsen er min tippoldefar Einar Molstad oppført som bosatt på Aas Landbrugsskole.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002027610

Jeg fant boken "Ås-studenter i 100 år" (https://www.nb.no/items/47189b4ff2916e547667e110f6ef40ae?page=0&searchText=Ås-studenter i 100 år) men finner ikke navnet hans der. Er det noe annet sted jeg kan lete og se når han var der og når han gikk ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet han var utdannet gartner. Han jobbet også på Tokstad gård (vielsen er til datteren på gården, god gammeldags historie det der). Så jeg tror han må ha vært elev. Men han har barnebarn i live som jeg kan spørre ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikkje ut som "Ås-studenter i 100 år" inneheld nokon matrikkel over uteksaminerte kandidatar, så det at "din mann" ikkje finst i registeret seier ikkje noko om han var student der eller ikkje. 

Men han kan også ha vore tilsett ved høgskulen, som det er nemnt over. 

Eg har sjølv vore student ved daverande Noregs landbrukshøgskule (1970-talet), og meiner det skal finnast ein studentmatrikkel. Men eg har han ikkje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Karianne Fog Heen skrev:

Jeg fant boken "Ås-studenter i 100 år"

Dette er ei bok om Elevforeningen/Studentersamfunnet ved Landbrukhøgskulen; ikkje om høgskulen.

Det var neppe alle studentar som var medlem, og alle medlemer var ikkje like aktive.

Har du funne han i FT1900? Dersom han var tilsett ved høgskulen, kan det vere at han var der då også.

Slike institusjonar brukte å halde seg med bøker med lister over tilsette og studentar.

Du kunne freista å kontakte biblioteket ved UMBH

oria.no (bibsys) viser at dei har denne boka:

"Elever ved Aas høiere landbruksskole og Norges landbrukshøiskole : 1859-1908"

Alf Erichsen

1909

https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=BIBSYS_ILS71606308460002201&context=L&vid=NTNU_UB&lang=no_NO&search_scope=blended_scope&adaptor=Local Search Engine&tab=default_tab&query=any,contains,Landbrukshøgskole&facet=searchcreationdate,include,1800|,|1910&offset=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dette er ei bok om Elevforeningen/Studentersamfunnet ved Landbrukhøgskulen; ikkje om høgskulen.

Det var neppe alle studentar som var medlem, og alle medlemer var ikkje like aktive.

Har du funne han i FT1900? Dersom han var tilsett ved høgskulen, kan det vere at han var der då også.

Slike institusjonar brukte å halde seg med bøker med lister over tilsette og studentar.

Du kunne freista å kontakte biblioteket ved UMBH

oria.no (bibsys) viser at dei har denne boka:

"Elever ved Aas høiere landbruksskole og Norges landbrukshøiskole : 1859-1908"

Alf Erichsen

1909

https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=BIBSYS_ILS71606308460002201&context=L&vid=NTNU_UB&lang=no_NO&search_scope=blended_scope&adaptor=Local Search Engine&tab=default_tab&query=any,contains,Landbrukshøgskole&facet=searchcreationdate,include,1800|,|1910&offset=0

Takk for lenke til lista!

Da han ble gift kjøpte svigerfar gård til dem i Veldre, så han er ikke ved Ås i 1900.

Endret av Karianne Fog Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut til at du kan spare UMBH-biblioteket for bryet; elev-lista er med her:

https://www.nb.no/items/0afc233f50e3b82d969d31b10ffc723b?page=301

Tilsette på sidene framom.

Eg har sett gjennom listene over studentar og tilsette og finn han ikkje, men kan sjølvsagt ha oversett han.

Dei tilsette som er nemnde er tilsette i leiande og administrative stillingar, men ein må rekne med at det fanst eit stort tal tilsette på lågare plan som ikkje fekk æra av å bli listeførte i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må sjekke litt med de som vet. Kanskje jeg blander med sønnen, som helt sikkert gikk gartnerskole. Det er mulig han bare jobbet der som gårdshjelp. En historie forteller at han dro til Kristiania og fikk seg jobb der etter å ha jobbet på Tokstad, for å unngå problemer med herskapet.

Jeg vet at han bodde på Kolbu på Toten fra ca. 1887 fram til 1893 (da døde presten der som han jobbet for). Da var han 17. Mest sannsynlig dro han derfra hjem til Stange, men det er vanskelig å vite. En gang mellom 1893 og 1898 jobbet han som gårdsgutt på Tokstad gård og ble forelsket i datteren på gården. Historien etter det har jeg rimelig god kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider