Gå til innhold
Arkivverket

Min mor heter Marie, basta!

Per Otto E Asak
 Del

Recommended Posts

Min mor Marie Egeberg f.6 12 1914 blir i Geni og My herritage kalt Berte Marie. Jeg har prøvd å kontakte selakapene uten å betale medlemsavgift. Men nei jeg får framleis betegnelsen Berte Marie på en mor som kun er døpt Marie, seinere gift Asak. Hvordan kan noen holde på slik uten å sjekke kildene? Noen som har gode råd for å fa slutt på dette. Dere kan jo sjekke ved å søke meg på nettet.

Med ønske om gode råd Per Otto Asak. (Kanskje det hjelper å skrive her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en enkel forklaring: I nettes tidlige år hadde flere, både i inn og utland (Spesielt USA) laget  seg slektstre. Disse ble lastet opp som GEDCOM filer.
Har sett på mange av disse, og de har samme feilene. La noen sånn filer inni Bk på 1990 tallet, og fikk 100 vis av sider med feil. Ser at de samme feilene er fremdeles.
Det enkleste er å ikke bry seg. Verken MH eller GENI hadde eksistert uten.(Dritten som de tar betalt for)

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rettet opp profilen, som jeg ser at en gang har blitt lagt inn av deg i 2013, men ser at en bruker i 2021 har lagt inn Berthe Marie.

Sannsynligvis er det en Smart Match fra en av de 16 Myheritage-trærne som er problemet. Det er enkelt nok å få endret treet på Geni, da det tross

alt er kun en profil og hvem som la inn feilen kan man se i redigeringshistorikken, og kontakte. Men for å rette det opp på Myheritage så er det nok ikke

like enkelt, her er det frittstående private trær, der man må be hver enkelt om å endre, men ikke lett å få det endret..

Det nytter ikke å kontakte selskapet, det er brukerne og de som har lagt det inn i sitt eget tre som må kontaktes.

Ellers kan også en kurator på Geni låse endring av navn på Geni-profiler, så mulig en bør kontaktes hvis det skjer igjen?

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2018 nevner du iallfall at du hadde fått inn Smartmatcher fra Myheritage med denne feilen: 

Da hadde ennå ikke feilen blitt lagt inn på Geni, det er mulig å avvise Smartmatchene hvis de ikke stemmer. Ellers svarer Lars Holden i tråden at feilen også har vært hos Historisk befolkningregister (bruker som har slått sammen eller kopiert fra Myheritage?), men er rettet og det kan fort være derfra at brukere på Myheritage har begynt å spre feilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Det nytter ikke å kontakte selskapet, det er brukerne og de som har lagt det inn i sitt eget tre som må kontaktes.

Det forutsetter at man veit hvem som har gjort det, og det er ikke alltid enkelt. Jeg fikk nettopp en "Smart Match" fra MH (to ganger faktisk) der en av mine oldefedre hadde fått to ekstra ekteskap. Det gjaldt to kvinner han fikk barn u.e. med, nå hadde de også fått hans etternavn og står som ektefeller (han blei i praksis trigamist siden den virkelige kona fortsatt levde). Etter ei ukes leiting har jeg ikke funnet hvem som har produsert feilen(e), men frykter for at stadig flere i slekta godtar dem og får dem inn i slektstreet. Sånn produseres slektsvirus.

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Det forutsetter at man veit hvem som har gjort det, og det er ikke alltid enkelt. Jeg fikk nettopp en "Smart Match" fra MH (to ganger faktisk) der en av mine oldefedre hadde fått to ekstra ekteskap. Det gjaldt to kvinner han fikk barn u.e. med, nå hadde de også fått hans etternavn og står som ektefeller (han blei i praksis trigamist siden den virkelige kona fortsatt levde). Etter ei ukes leiting har jeg ikke funnet hvem som har produsert feilen(e), men frykter for at stadig flere i slekta godtar dem og får dem inn i slektstreet. Sånn produseres slektsvirus.

Johan

Ja og det er problemet med Myheritage, men hver Smartmatch er tilknyttet et tre med en bruker som kan kontaktes. Hos Geni står det iallfall hvem som endrer og hva. 

Skjermbilde (411).png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, David Widerberg Howden skrev:

hver Smartmatch er tilknyttet et tre med en bruker som kan kontaktes.

Og hvor ofte får man svar? Svæææææært sjelden.

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Og hvor ofte får man svar? Svæææææært sjelden.

Johan

Det stemmer nok, er det først spredt på Myheritage, så må man være heldig for å komme i kontakt og få det rettet opp. I dette tilfellet er det jo 16 stk, så ikke bare å ringe dem heller.. Slike feil i trær og "tips" som helt klart er feil, finnes det også på Ancestry og det er ikke noe enklere å få rettet opp noe der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, David Widerberg Howden skrev:

Slike feil i trær og "tips" som helt klart er feil, finnes det også på Ancestry og det er ikke noe enklere å få rettet opp noe der heller.

To konklusjoner:

1. Det finnes ikke noe system for kvalitetssikring når det gjelder nettbaserte slektsopplysninger.

Og 2. Vi kan risikere å få to genealogiske verdener, en fakta/kilde-basert og en annen basert på sloms.

For øvrig gjør det ikke saka likere at også Ancestry inneholder sloms. Lykke er at alle disse feilene ikke har tilbakevirkende kraft!

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Johan I. Borgos skrev:

1. Det finnes ikke noe system for kvalitetssikring når det gjelder nettbaserte slektsopplysninger.

På Geni har ein følgjande mogelegheit:

9 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Ellers kan også en kurator på Geni låse endring av navn på Geni-profiler, så mulig en bør kontaktes hvis det skjer igjen?

Uansett, så er det jo ofte slik med internett at kvar enkelt er sin eigen "redaktør". Likevel meiner eg at det må vere "lov" å kritisere dei ulike selskapa for å leggje til rette for ukritisk kopiering via "smart matches" o.l. Eit spesielt problem når det gjeld verdenstreet til Geni er at det er lagt til rette for at folk kan laste opp Gedcom-filer, noko som ofte fører med seg eit stort antal duplikatprofilar som skriv over det som ligg der frå før når dei blir slått saman. Dermed vil gamle feil lett bli introduserte på nytt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld HBR, så er det diverre robotane som styrer. Eg har sett mange rare koplingar der. Dette er etter mi meining verre enn Geni og MyHeritage. Men det er i det minste oppgitt kva kjelder som er brukt, slik at det er lett å sjekke sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innleggene og gode råd og en spesiell takk til David som ga meg en god forklaring på noe av rotet som finnes på nettet..

Hilsen Per Otto

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider