Gå til innhold
Arkivverket

Christian Johan Wilhelm Christiansen f. 1811 gift 1850 i Nykirken, Bergen. Er det mulig å finne ytterligere opplysninger om hans opphav i Schelswig-Holstein? ?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Christian Johannes giftet seg som enkemann andre gang i Nykirken i Bergen 23.07.1850 med Frøken Inger Christina Schavland Stibolt.

Ved vielsen får jeg vite at Christian var født 15.10.1811 i Glücksburg, Schleswig Holstein og at hans far var Skipper Lorentz Christiansen.

I 1803 tellingen fra området finnes flere Lorentz Christiansen, men det er ikke mulig å dra noen konklusjon ut fra det.

For å få svar må man trolig finne fødsel/dåp for Christian Johannes Wilhelm i 1811.

Jeg har prøvd tidligere å finne svar på dette, uten hell. Det er morsslekten til en fetter av min kones far. Han blir 93 år 07.02.23, og det ville ha vært storartet om det var mulig å bringe klarhet i den delen av hans opphav.

Se vielse nr 22 øverst på siden.

Kirkebøker: Nykirken Sokneprestembete, SAB/A-77101/H/Haa/L0031: Ministerialbok nr. D 1, 1834-1861, s. 93 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Første vielse 11.04.1835 i Kristiansund, nr.17.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/572/L0843: Ministerialbok nr. 572A06, 1832-1842, s. 281 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Christian Johan Wilhelm Christiansen f. 1811 gift 1850 i Nykirken, Bergen. Er det mulig å finne ytterligere opplysninger om hans opphav i Schelswig-Holstein? ?

Han giftet seg altså to ganger i 1839 og 1855 med to søstre. Og bodde mesteparten av denne tiden i Trondheim hvor han var kasserer.

I 1875 er han sparebankkasserer og bor i Munkegade 35 i Trondheim.

002 Wilhelm Christiansen - 0050 Munkegade 35 - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1601 Trondheim kjøpstad - Digitalarkivet

Datteren Alette døde 31.12.1874 og også da skriver han seg som Wilhelm Christiansen.

I 1885 bor enken i Munkhaugveiten 4.

012 Inger Schavland Christiansen - 0008 Munkhaugveiten 4 - 004 Del av Midtbyen (3. distrikt) - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1885 for 1601 Trondheim kjøpstad - Digitalarkivet

Jeg har prøvd å finne hans dødsfall mellom 1875 og 1885 , men uten hell.

Er det kanskje noen av dere andre som klarer å finne ut når og hvor han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig du kan finne ham i Flensburg i folketellingene i 1835, selv om han jo ble gift i Norge i 1839. Så det er jo fullt mulig at han allerede var utenlands ellert annet steds hen siden han car 24 år i 1835.

Men det kan jo også være at du finner noen flere Lorentz Christiansen i folketellingene. her er en som kan være faren i Adelsby i Flensburg, en Lorentz Christiansen som var til sjøs. Han var riktignok 40 år ved FT i 1803, så han var vel i eldste laget. https://www.danishfamilysearch.dk/cid1944358

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn: Lorentz Christiansen Køn: M
Alder: 40 Civilstand: Unverheir.
Stilling i husstanden: dessen Sohn
Erhverv: Seefahrender
Kildehenvisning: Mikrokort 088
Nr. ægteskab: 0
Kilde: FT-1803 Husstands-/familienr: 300
Matrnr/adresse: Ballastbrücke
Sogn: Adelby Herred: Husbyharde
Amt: Flensburg Stednavn: Flensburg
Indtastningsnr: C1174 Løbenr.: 769

Samtlige personer i husstanden

Flensburg, Husbyharde, Adelby, Flensburg, Ballastbrücke, 300, FT-1803, C1174

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Lorentz Christiansen   40   Unverheir.   dessen Sohn   Seefahrender     
Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Ivar og Per for nye bidrag.

Jeg vet ikke annet om fødested enn det som er oppgitt ved de to vielsene. Og det var også der at fødselsdatoen 15.10.1811 og farens navn Lorentz Christiansen ble oppgitt.

Det er flere Lorentz Christiansen i området, så det er jo ikke enkelt å vite hvem som er den rette.

Jeg tror at man må finne Christians fødsel får å kunne si med sikkerhet hvem far og mor var.

Men jeg finner heller ingen fødsel/dåp på FamilySearch som passer.

Som nevnt var Christian gift med to søstre, Helene Aletha og Inger Christine Stibolt. Foreldrene het Christian og Inger Christine.

Christian J. W, Christiansen hadde altså en far som het Lorentz. Men ingen av barna er døpt Lorentz, eller Inger. Så navneoppkalling er heller ikke til hjelp her.

Rettelse. Han døpte en sønn Lorentz Christian Georg f. 18.10.1842, konformert i 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også muligen kontakte Cay-Erik Geipel, han skal ha tilgang på en del kilder i Flensborg. https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,18369.0.html

Om ikke annet, kan du muligens legge inn et innlegg på slaegt.dk, det er nok langt bedre kjennskap og tilgang til kilder i Schleswig Holstein i Danmark enn det er i Norge.

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å sende en e-post til Cay-Erik, men den kommer i retur med melding om at mottakeradressen ikke eksisterer. Jeg ser at siste innlegget hans i det danske forumet er skrevet i mars 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, jeg hadde det på følelsen når jeg så at det var 2 1/2 år siden siste innlegget hans.

Jeg får prøve et innlegg i forumet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at Glücksburg er et eget sogn i folketellingene. Det ligger ikke under Flensburg. På dansk blir det selvsagt Lyksborg.

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn3342

Men jeg finner ingen Lorentz Christiansen i FT for Lyksborg.

I følge denne siden; https://wiki.slaegt.dk/index.php?title=Glücksburg

Så kan du finne kirkebøkene på https://www.archion.de/en/search/

men så vidt jeg kan se, så er ikke "Kirchenkreis Schleswig-Flensburg - Glücksburg"

online. Men de har dog et Forum. Kanskje det er mulig å be om oppslag der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2022 den 16.34, Rune Thorstensen skrev:

Ved vielsen får jeg vite at Christian var født 15.10.1811 i Glücksburg, Schleswig Holstein og at hans far var Skipper Lorentz Christiansen.

Glücksburg tilhører Munkbrarup sogn. Kirkebøgerne findes på kirkearkivet i Kappeln.
Du kan mod betaling bede om opslag her: https://www.kirchenkreis-schleswig-flensburg.de/kirchenkreis/kirchenkreisarchiv/kirchenbuchamt.html

( Kilde: https://forum.slaegt.dk/index.php?action=search2 )

Her finner du e-mail adresser til kontaktpersoner og jeg har selv hatt gode erfaringer ved henvendelser dit for en del år tilbake (uten kostnad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er flere Lorentz Christiansen i området, så det er jo ikke enkelt å vite hvem som er den rette.

En god farskandidat er sistemann på denne listen: http://www.skippere.dk/?page=search_skipper

Lorentz Christiansen, 32 år med fødested Glyksborg, Tyskland og eksamensdato 26.11.1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Gry.Onarheim.Dahlmo said:

Glücksburg tilhører Munkbrarup sogn.

Det er ikke noen steder som heter Glücksburg i FT 1903 for Munkbrarup. Men det finnes en skipper Lorentz Christiansen i Wees, Munkbrarup, som er 33 år gammel i FT 1803.

https://www.danishfamilysearch.dk/cid1949542

Wees ligger midt mellom Munkbrarup og Flensborg, sør for Glücksburg, så det er nært nok.

Her ser vi altså at Lorentz Christiansen er bortreist og Sohn der Frau 1ster Ehe Steuermann.

Så hans mor er altså Anna Catharina Lorenzen, som nå er gift med Philip Wilhelmsen, begge f. 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye innspill  Gry og Roy, det setter jeg stor pris på.

Når det gjelder Christian å døper han barn for Anna og Lorentz i sitt første ekteskap og Christian i andre ekteskap, noe som jo passer godt inn i ditt første innlegg Gry.

Men vi må vel kunne anta at denne Lorentz må ha giftet seg en gang før 1811, og det ville ha vært et stort steg i riktig retning om man enten kunne finne den vielsen, eller aller helst fødselen til Christian.

Jeg har nå fått melding om at jeg kan skrive innlegg i det danske slektsbruker forumet, så jeg tenker jeg starter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2022 den 9.46, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har nå fått melding om at jeg kan skrive innlegg i det danske slektsbruker forumet, så jeg tenker jeg starter der.

- og der fikk du ikke hjelp da de også henviser til betalingstjenesten archion.de :https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,185820.0.html

Derfor jeg nevnte kirkekontoret i Kappeln i mitt tidligere innlegg. I Tyskland er det meste gebyrpliktig, men 25 Euro ville nå jeg betalt for en såpass viktig opplysning når det gjelder tyske forfedre til en slektning i sitt 93. år. Men det om meg 🙂

Nevnte også at ved mine tidligere henvendelser til Tyskland, så har jeg ikke blitt bedt om betaling. Praksisen er ofte at første kopi av kirkebok er gratis, men siden må man betale for flere opplysninger. Gjelder å være meget høflig og korrekt i sin første henvendelse.

Jeg tok meg den frihet i går (håper du unnskylder meg for ikke å meddele deg dette) å kontakte kirkekontoret siden de åpent kun formiddag på onsdager.

Allerede i formiddag (!) kom kopi av dåpsinnførselsen og med navn på foreldre og faddere (her vil du finne igjen navn fra linken til FT1803 som Roy Østensen viste til 👍 ).
Ref tyding så synes det meg at det står "Drontheim" (Trondheim) et par steder under faddere (Gewatter).

Uansett så er hans foreldre oppgitt som: Lorentz Christiansen og hans hustru Anna Catharina Maria, født Johannessen.

Vedlegg: full kopi av dåpsinnførselen (utklippsfilen ble for stor).

Ønsker du ytterligere info så påløper gebyr ref svar:

Sehr geehrte Frau Onarheim-Dahlmo,

vielen Dank für Ihre Anfrage. In der Anlage erhalten Sie eine Kopie des gesuchten Taufeintrages vom 26.11.1811 in Glücksburg. Sollten Sie noch weitere Informationen wünschen, benötigen wir Ihre Anschrift, damit wir Ihnen dann unsere Forschungsergebnisse und den entsprechenden Gebührenbescheid per Post schicken können.
Wir hoffen, Ihnen hiermit gedient zu haben, und verbleiben
mit freundlichen Grüßen

Katja Isaack
Kirchenkreis Schleswig-Flensburg
Kirchenbuchamt
Wassermühlenstr. 12
24376 Kappeln
Tel 0 46 42/91 11-22 (Mittwoch vormittags)
Fax 0 46 42/91 11-33

image.thumb.png.e3685b52a0febbfa3452e3c9fdbf74ee.png

Glüksburg - dåp 26.11.1811.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen Gry. Dette var storartet, nå er det en i Oslo som kommer til å bli gla. Jeg ser jo at dette er norske/danske navn og dersom det stemmer at noen av fadderne kommer fra Trondheim, så er det kanskje dit man skal for å finne ytterligere aner.

Det var kanskje ikke tilfeldig at Christian Johannes slo seg ned nettopp der, selv om vielsene han fant sted i Kristiansand og Bergen.

Familiemedlemmet jeg forsøker å hjelpe var selv født i Trondheim.

En artig betraktning er at både Christians mor og farmor ser ut til å hete det samme , Anna Catharina Maria.

Nok en gang, hjertelig takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Philip Ernst Wilhelmsen som giftet seg 18.10.1771 med Anna Catharina Christiansen og vielsen fant sted i samme område.

, , Glücksburg u Munkbrarup, Schleswig-Holstein, Deutschland

Search Results - Philiph Wilhelmsen • FamilySearch

Dersom dette er rette personer må far til Lorentz ha dødd rundt tidspunktet for fødselen til Lauritz.

To av fadderne ved Christians dåp i 1811 var trolig søsken av hans mor, Lorentz Johannessen og Sara Maria Johannessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en MyHeritage side som har Philip Wilhelmsen, Anna Catharina Lorentzen og datteren Sophia Hedwig, som vi også så i FT for 1803. Så det stemmer nok med at det er samme familie, selv om det jo selvfølgelig må taes med forbehold. https://www.myheritage.de/site-family-tree-511193411/petersenschmidt?tr_id=m_3r8qdse2o1_yi0td2ffz5

I følge den skulle Anna Catharina være datter av Lorentz Lorentzen og Sophie Jacobsen.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Per.

Da mangler jeg egentlig bare opplysninger om far til Lorentz Christiansen, første ektemannen til Anna Catharina Lorentzen.

Jeg prøver å finne hennes første vielse. Likeså forsøker jeg å finne Anna Catharia Maria Johannessens fødsel og opphav. Jeg er rimelig sikker på at Lorentz Johannessen og Sara Maria Johannessen er hennes søsken og at det er her forbindelsen til Trondheim ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorentz Christiansen kan være den samme som  Christian Lorentz Christiansen, som var født den 22 Juli 1770 i Leck i Tønder. Han var sønn av Christian Christiansen og An Catharin (Peters), men det må jo sjekkes. https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QPXN-75Z7?treeref=GNG6-BRN

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan dette være Anna Catharina Lorentzen's første ekteskap 09.06.1769 på samme sted som ekteskapet med Philip Wilhelmsen.

Christian Christiansen, "Germany, Lutheran Baptisms, Marriages, and Burials, 1500-1971" • FamilySearch

I så fall fikk de trolig kun den ene sønnen før han døde og kona giftet seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut som om vi har truffet riktig mann. På denne MyHeritage siden finner vi Anna Catharina Lorentzen, gift 1 med Christian Carl Höck (Christiansen) den 9 Juni 1769 i Munkbrarup og han dør den 9 Jan 1771 i Wees. I følge websiden gifter hun seg senere med Philip Wilhelmsen, så dette stemmer jo (igjen, med forbehold) 

https://www.myheritage.de/site-family-tree-218382021/stammbaum01?familyTreeID=12&tr_id=m_cl0p93w3jq_g9i94kmh8t

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider