Gå til innhold
Arkivverket

Christian Johan Wilhelm Christiansen f. 1811 gift 1850 i Nykirken, Bergen. Er det mulig å finne ytterligere opplysninger om hans opphav i Schelswig-Holstein? ?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Om dette stemmer er det jo helt utrolig hva dere har funnet av opplysninger.

Det eneste som gjenstår er å finne opphavet til Anna Catharina Maria Johannessen og hvor /når ekteparet døde ( en gang etter 1811)

Dersom vi antar at vitnene ved dåpen i 1770, Lorentz og Sofia Maria Johannessen var søsken til Anna Catharina Maria, så er spørsmålet om vi skal til Trondheim for å finne dem, eller om også de var født i dette området nær grensen til Danmark.

Hjertelig takk igjen for all hjelp.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et søskenpar der vi har Lorentz Johannsen og Anna Catharina Johansen ved FT i 1803. Dette kan jo være en bror, så er kanskje Sofie Maria hans kone.

Sydslesvig, , Medelby, Wiesharde - Böxlund, , 5, FT-1803

Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Johannes Petersen   66   Verheir.   Hausvater   Hufner    
Anna Lorentzen   54   Verheir.   dessen Frau       
Lorentz Johannsen   35   Unverheir.   ihre Kinder       
Metta Christina Johannsen   27   Unverheir.   ihre Kinder       
Botilla Johannsen   24   Unverheir.   ihre Kinder       
Peter Johannsen   22   Unverheir.   ihre Kinder   National-Soldat    
Anna Catharina Johannsen   16   Unverheir.   ihre Kinder       
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at du har skutt blink igjen Per. I alle fall er det mye som passer her, for jeg har sett Anna Catharina også nevnt som Peters(en) noen steder.

Men jeg lurer jo fortsatt på hvorfor det sto Trondheim bak både  Lorentz og Sofia Maria ved dåpen i 1811. Om de var gift kan det jo tenkes at de på det tidspunktet holdt til i Trondheim og ikke at de var født der som jeg tenkte.

Da er kanskje dette vielsen mellom Johannes og Anna i 1767.

Johannes Petersen, "Germany, Lutheran Baptisms, Marriages, and Burials, 1500-1971" • FamilySearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser i alle fall svært lovende ut.

Akkurat nå prøver jeg å finne ut når og hvor foreldrene til Anna Catharina Maria Johannessen døde. (Johannes Petersen f.1737 og Anna Lorentzen f.1749.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk for hjelpen Gry. Dette var storartet, nå er det en i Oslo som kommer til å bli gla.

Rune,

- Takk for god tilbakemelding.
Ser at du allerede tilbake til 2006 etterlyste samme person, derfor hyggelig at "slektsgåten" kan løses ref din slektning i 90-årene.
Viktig å gå direkte på tips ref kilder og ikke via fora når det gjelder eldre folk - "ingen kjenner dagen før solen går ned ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i etterpåklokskapens lys ser jeg jo nå at vi var på rett spor den gangen, men kom ikke i mål.

Når det er sagt hadde jeg den gangen en jobb som holdt meg på reisefot nesten 140 døgn i året, og da var det ikke like enkelt å bruke fritiden på å forfølge spor i ulike retninger. Og i samme periode hadde jeg syke foreldre som tok mye tid og energi.

Nå som pensjonist har man lettere for å bruke timer og dager på denne hobbyen uten å bli plaget av for dårlig samvittighet.

Jeg er uansett svært takknemlig for all hjelp og tips som til slutt løste gåten og som ekstra bonus fikk jeg mye mer på plass også.

Jeg vet at det minst en til som kommer til å bli svært glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at jeg i løpet av helgen bringer videre den infoen jeg har fått storartet hjelp til å fremskaffe til han som er en etterkommer.

Når jeg nå har samlet all den informasjonen som har kommet de siste dagene, ser jeg noen få hull jeg kunne ha tenkt meg å få fylt, dersom det er mulig.

Anna Catharina Maria Johannessen f.1787 var altså mor til Christian Johan Wilhelm Christiansen 1811-1880. Her mangler jeg en dødsdato/år om noen skulle finne noe slikt.

Jeg mangler også dødsår på Lorentz Christiansen 1770- ?

Når det gjelder hennes mormor og morfar, Botilla Jørgensen og Lorentz Hindrichsen så mangler jeg både fødsel og dødsår på begge. Anna ble født omlag 1749 så jeg antar at de må være født rundt 1710-1720.

Det er ikke slik at jeg ikke leter selv, men flere par øyne har kanskje større sjanse for å finne disse opplysningene.

Skulle jeg selv finne noe, legger jeg det umiddelbart ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider