Gå til innhold
Arkivverket

Mathias Asak, patronymikon Nilsen eller Hansen

Per Otto E Asak
 Del

Recommended Posts

Mathias Ausen var gårdbruker på Ausen fra 1819 til sin død 1849. Han er omtalt av Ribsskogs boken "Bønder i byvegen" som storkjører med hele 5 hester. Han var gift 3 ganger og sist med enken Mari Finnsdatter Leirud. I bygdebøkene både for Skedsmo og Sørum  brukes Mathias Hansen. Men i Digitalarkivets søk finner jeg bare Mathias Asak som far. Mathias Hansen blei i 1802 gift enken  Anne Nilsdatter. på Nordre Asak, Skedsmo der også han kalles Mathias Ausen, Noe som må være galt. Her står det at de ikke fikk barn. Her står det Mathias Ausen?. Hvor var denne Mathias i folketellingen 1801? Han levde jo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Nils Hansen Torgenrud f.  1710 på matrikkelgården Nedre Asak av Nordre Asak. Nils Hansen blei som enkemann g.m Anne Mathiasdatter fra Østre Søndre Asak. Siden det er lakune i Kirkeboken blir det opplysnger fra Skifte 1766, de har en sønn Mathias 2 år. Han kunne vørt godt giftemoden i 1802. Funnet til Desserud skriver at det finnes en Mathias Hansen på Tomt i 1801 som jeg må ha oversett,  kan være forklaringen på problemet.

En nevø av Nils Hansen Nedre Asak var Hans Pedersen f. ca 1740 i Skedsmo (lakune)  blei 1759 g.m. Aase Mathiasdatter søster til Anne Mathiasdatter nevnt ovenfor. Hans Pedersen blei som enkemann i 1774 attgift med Anne Knutdsatter Nordre Volden i Skedsmo (Skedsmovolden). Vår Mathias må da være f. før 1774. Jeg finner ingen opplysning om barn, men det er trolig at de hadde sønnen Mathis på Tomt som ligger i luftlinje ca 1 km fra Asakgrenda. Den viktigste kilden jeg har på dette er Haavelmo: Skedsmo bd.2. utgitt 1950-52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se,v om det er lakine i Skedsmo kirkebok står konfirmasjon for Skedsmo etter 1770. Han burde finnes der.

Det er derfor mulig at Hans Pedersen Asakflaen og hustru Åse er flyttet til ei anna bygd eller er døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase Mathisdt døde i 1774 Intet at skifte, etterlater seg enkemannen Hans Pedersen og 5 barn

Akershus fylke, Nedre Romerike, Skifteprotokoll nr. 10 (1773-1776), Skifteprotokollside, Side 150b-151a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129320729

Hans Pedersen døde i 1790. Etterlater seg enken Anne Knudsdt, 3 sønner og 2 døtre. Peder Hansen Nils Hansen, Mathias Hansen, Marie Hansdt og Marthe Hansd

Akershus fylke, Nedre Romerike, Skifteprotokoll nr. 13 (1784-1790), Skifteprotokollside, Side 724b-725a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129340728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne.. Nå er gåten om den mektige bonden Mathias Hansen på Ausen i Sørum løst. Han har sine røtter på Asak i Skedsmo. da moren Åse var fra Østre Søndre Asak og faren fra Nedre Nordre Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider