Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde arvingene i et skifte på Damsgård i Hordaland 1784 etter Knut Knutsen

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt denne forespørselen liggende i i tydeforumet siden fredag, uten hell. Rett nok har et 30 talls personer lest innlegget men ingen har kunnet hjelpe. Jeg tillater meg derfor å gjenta spørsmålet her i Brukerforumet.

Jeg trenger en smule hjelp til å tyde arvingene , deres alder og bosted i dette skiftet fra 1784. Det begynner øverst i høyre kolonne på side 295a, og fortsetter på sidene 295b og 296a.

Skiftemateriale: Nordhordland sorenskrivar, SAB/A-2901/1/H/Ha/L0007a: Skifteprotokollar Nordhordland , 1783-1786, s. 294b-295a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Jeg vil bare være sikker på at jeg får med meg alle barna som fortsatt var i live. Etter hva jeg kan klare å se er det i alle fall tre barn i live i 1784. Da Knut Knutsen og kona Agathe Knutsdtr. hadde flere barn er det viktig for meg å få avklart hvem som var i live og hvem som da evt var døde før 1784.

Knut Knutsen skulle angivelig være fra Voss, så om det er noen som helst referanse til Voss eller hans slekt der ville det også ha vært en ekstra bonus å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en  dårlig skiftetyder til en annen 😀

For å få dette på gli.

Jeg mener å finne 3 barn

Anders Knudsen 23 år Bergen

Anne Knudsdatter 88 ?? år Bergen  (Kan det være 28 år)

Bottilde Knudsdatter 19 år

Jeg ville tatt dette med en klype salt men regner med at ekspertene snart dukker opp

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og takk for tilbakemeldingen.

Jeg anser meg selv ikke spesielt god til å tyde den slags dokumenter. Og den viktigste grunnen til at jeg ber om hjelp til å avklare hvem som faktisk arver og som således var i live i 1784, skyldes dyrkjøpte erfaringer fra tidligere hvor jeg selv "antok" at jeg leste skifte korrekt.

Og det var også med god grunn at jeg ikke selv la ut det jeg mente å kunne tyde her.

Men jeg kan si såpass at jeg langt på vei er enig med deg i de tre navnene. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert, men ser heller ikkje fleire enn disse tre:

1 Ælste Sønnen Anders Knudsen 23 Aar gam-

mel der tienede hos Hr Lyder ??

i Bergen ….

2 Ælste Datter Anne Knuds Datter tienende hos

Hr General ??? ……

i Bergen er 22?/28? Aar gammel

3 Yngste Datter Bottilde Knuds Datter er nu

19 Aar gammel som nu ved forretningen

var tilstæde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen Kai.

Da er vi tre som har kommet frem til samme resultat, og navnene stemmer godt med kjente barn av paret.

De kan jeg anta at de øvrige barna var døde før 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider