Gå til innhold
Arkivverket

Tjener Christian Reinche hos direktør/berghauptmann Johan Ludvig Schubart ca. 1735

Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver meg på denne :

Hvem var tjener Christian Reinche hos Berghauptman Johan L Schubart på Kongsberg sølvverk ca. 1735?

Denne tjener fikk et barn med Malene Benjaminsdatter Grue: Christiane  døpt Efleløt Sandsvær 16.08.1737

https://media.digitalarkivet.no/view/8577/42241/58

Christiane ble senere gift 17.10.1757 i Sandsvær med Ambrosius Jørgensen Berg

https://media.digitalarkivet.no/view/8577/42245/22

Har lett/søkt etter Christian som er mine ane 8 generasjoner bakover- men dessverre uten hell. Håper derfor på litt hjelp.

Jeg har alle dataer hitover, .

mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg penga. Som barnefar skulle Christian betale en bot til statskassen på 24 lodd sølv (=12 riksdaler). Barnemoren det halve. Denne var myndighetene selvsagt ganske opptatt av at ble betalt. De fikk lister fra prestene over uekte fødte og gikk ganske langt i å søke etter (ofte ganske vagt oppgitte) barnefedre. 

Se enten i fogderegnskapet for Sandsvær eller i sikt- og sakefallsregnskapene for bergjurisdiksjonen/Kongsberg by. De må du nok på Statsarkivet for å se.

I vedlegg her *kan* det være mer informasjon, Men Kongsberg var en internasjonal by, med tette bånd til tyske bergverksmiljøer. Så Christian kan fort ha vært en tysker. 

Endret av Ola Teige
korr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schubart var død alt i januar 1737 - gravlagt 30/1 d.å., så Christian kan godt ha vært over alle blåner før han fikk nyss om at han skulle bli far. Og et indisium på at så kan ha vært tilfelle er at han ikke er registrert med noen skriftemål hverken på Kongsberg eller i Sandsvær, noe som tyder på at han da hadde forlatt området.

I tillegg til Olas råd, vil jeg også anbefale at du går gjennom kommunikantprotokollene for Kongsberg. De er skannet f.o.m. 1731. Til å begynne med er kvaliteten lav, men så begynner det å komme inn flere og flere opplysninger, bl.a. ofte hvor nyankomne hadde presteattest fra eller at de var utlendinger. Hvis Christian var på Kongsberg mer enn ca. et halvår, er det stor grad av sannsynlighet for at han er registrert der. Vær obs på at det er egne avdelinger i protokollene for kommunikanter på hverdager og på søn- og helligdager. "Vanlige folk" gikk stort sett til alters på søn- og helligdager, mens han, som berghauptmannens tjener, kan godt være å finne på hverdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Ola og Dag-

takker så mye for svar.

Her er det jo noe ta tak i.

Har vært igjennom en del av kommunikantprotokollene for Kongsberg tidligere og det er et tidkrevende arbeide.

Det var noen andre år- så jeg kjenner litt til de.

mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider