Gå til innhold
Arkivverket

Lom 1695 Hvilken gård (og oppsitter) er det snakk om i fogderegnskapet her?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Jeg leste selvfølgelig heller ikke noe paa/på - det skrev jeg bare (i parantes!) for å skille mellom brukeren og gårdsnavnet.

Det kan godt se ut som det står Colden.

Men jeg tenkte ikke på det fordi den ligger i Lom sogn og har gårdsnummer 80 - i motsetning til alle de andre på samme side som ligger i Garmo sogn (gårdsnummer 1-25).

Bortsett fra Graffer som er første gårdsnummer (26) i Lom. 

Men kanskje man også har "strukket" sognet til og med gårdsnummer 27 Kjæstad hvor det skal være en "Kjæstad-Kollen" ?

Lurer på om jeg skal "gå for den", for på Kjæstad var det i hvert fall en Lars Olsøn og en Halvard Larsøn i 1664...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man først begynner å tvile på seg selv og vi har lenken klar:

Første bruker på neste side er (delvis?) gjemt i en voldsom krussedull. Gården er vel "Gougstad" men brukeren?

"Vinlyr" er vel ikke noe navn, så ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner Lom først og frems gjennom kart, matriklar o.l.

Men eg ser det er fleire "Kollen" i området; ein av dei er like ved Graffer (rett aust for dagens Liabrue over vatnet/elva)

Og i futerekneskapen står "Grafør" står rett før "Colden".

Det kan hende soknegrensene gjekk litt annleis enn 1-200 år seinare.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tom askerøi skrev:

Og når man først begynner å tvile på seg selv og vi har lenken klar:

Første bruker på neste side er (delvis?) gjemt i en voldsom krussedull. Gården er vel "Gougstad" men brukeren?

"Vinlyr" er vel ikke noe navn, så ...?

Nei - kanskje ikkje, men "Niels" er eit namn.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok Kollen gnr 80 likevel - man har "plutselig" forflyttet seg til en annen del av Lom...

Men nå har fantasien min stoppet helt opp

16. linje på høyre side. Oppsitteren heter uten tvil Jacob - men gårdsnavnet Le..... er meg uforståelig (om det ikke skal forestille Leirdalen???)

og 17. linje på høyre side: Oppsitteren kan jeg nok tolke til Auen???,

men hvilken gård skal han plasseres på?

Den ender nok på dalen, og begynner vel på E, men jeg kan ikke finne noen gård i Lom som begynner på E og slutter på dalen...

https://www.digitalarkivet.no/rk10051201251094

Det er 9 gårder/plasser som ender på dalen, men ingen av dem ligner på det som står her og kun en av dem, Leirdalen (se forrige), er bebodd før 1695 så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider