Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Hansdatter, Gran i Oppland

Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Heisann, Jeg lurer på hvor gamle folk vanligvis var når det fikk koppevaksine på begynnelsen av 1800-tallet?  Har tre søstre som fikk koppevaksine i 1810, 1813, og 1816, nr. 24, 25, og 26.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070603840438

All hjelp mottas med takk. 

Endret av Torhild Shirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det to Hans i 1801 og på CD'en til Randi Bjørkviks arkiv stemte barnas navn med Hans Eilertsen Sanne gift i 1806:

017 Birthe Hansdatter 04 45 - - Husmoder Enke 2den gang -
018 Mari Eilertsdatter 04 22 - - Hendes børn Ugifte -
019 Hans Eilertsen 04 20 - - Hendes børn

Hans Eilertsen.jpg

Hans Eilertsen2.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise, dette er interessant. Jeg er egentlig på leting etter Berthe Hansdatter som hadde et barn med Peder Larsen i 1821. De bodde på Dynneeie. Jeg har ikke lyktes i å finne noe som helst om dem (ekteskap, fødsler, etc.) så jeg leter litt i blinde etter Berthe Hansdatter. Tror ikke dette er rette familien siden Berthe Hansdatter "forsvinner" mens Peder Larsen befinner seg i Aker i 1841. Inneholder denne CD'en noe informasjon on Dynne gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Berthe ble gift i 1843 med Paul Larsen Sanne, Framstad.

Innholdsfortegnelsen på CD’en er etter mennenes navn + patronym, så det er først inne på registerkortene en finner opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Denne Berthe ble gift i 1843 med Paul Larsen Sanne, Framstad.

Innholdsfortegnelsen på CD’en er etter mennenes navn + patronym, så det er først inne på registerkortene en finner opplysningene.

Har du mulighet for på Peder Larsen i innholdsfortegnelsen og se om det er en på Dynna gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise, De fikk en datter, Berthe Pedersdatter, født 13 September 1821. Hun ble konfirmert i Aker i 1835 og er oppført sammen med sin far i Aker-tellingen i 1835 - moren, Berthe Hansdatter, er ikke nevnt. I 1841 gifter hun seg med Hans christian Svendsen i Aker. Jeg har lett etter ekteskapet til foreldrene, død for hennes mor, utflytting fra Gran, men så langt uten hell.

Setter veldig stor pris på hjelpen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Berthe Hansdatter Dynna som gifter seg i 1816 med en Lars Larsen Hvalseiet:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001370519

Oppland fylke, Gran, Brandbu, Tingelstad i Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Viede 1816, Side 388-389
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603850584

(Nr. 39)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har Randi Bjørkvik puttet inn din Berthe f. 13/9-1821, selv om moren fortsetter å få barn med ektemannen Lars Larsen året etter. Ikke noe forklaring på dette..  Nå ser jeg at sønnen til Lars og Berthe - Ole, ble født på Dynnaeiet 19/7-1814.

Berthe Hansdatter Dynna.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise, Jeg fant ekteskapet til Lars og Berthe, men det var usikkert om det var samme Berthe. Fant barna, og det stemmer at Berthe Pedersdatter kan passe inn selv om moren, Berthe Hansdatter, da har hatt det travelt med 3 fødsler på 3 år. Det er dette som gjør meg usikker. Men det kan forklare hvorfor det bare er Berthe P og hennes far i Aker og hvorfor jeg ikke kan finne ekteskap for Peder og Berthe H, eller Berthe Hs død. Så, nå blir spørsmålet om det er noe slektskap mellom Peder og Lars, eller om det bare er tilfeldig at begge heter Larsen.

Dette blir kanskje det nærmeste vi kommer til et svar. Tusen, tusen takk for hjelpen, Anne-Lise. Har bestilt Randi Bjørkviks arkiv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider