Gå til innhold
Arkivverket

Tippoldefar Carl Johan Schmutz, høyesterettsdom nevnt i Norsk Retstidende 1863

Inger-Lise Fonneland
 Del

Recommended Posts

Jeg tar sjansen på å spørre om noe som jeg tidligere har spurt om (15.11.2021), uten å få svar. Håper det går an å prøve seg på nytt. Eller kanskje det er umulig å finne ut av...

Min tippoldefar, Carl Johan Schmutz, f. i Angermünde, Tyskland, 24.04.1841, kom til Kristiania i 1862.  

Jeg finner en Carl Johan Schmutz i Norsk retstidende (årlig : trykt utg.). 1863 Vol. 28 Nr. 1-52, https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2019100481366_001

(Lenken ser ut til å måtte limes inn i nettleser, beklager.) Der står:

"Fra 1te til 9de September blev af Høiesteret paakjent:  L.nr. 8, mod Carl Johan Schmutz, fældt i alle Retter for Tyveri til 8 Dagers Fængsel paa Vand og Brød".

Jeg har prøvd å finne ut mer om dette, f.eks. noe av følgende:. 

1) Hva hadde han stjålet, siden saken fortjente dom i Høyesterett.

2) Hvor satt han fengslet? -  Det finnes kanskje en fengselsprotokoll hvor noe av dette står.

3) Saken ble antakelig pådømt i en lavere rett først. Her står kanskje noe av interesse...

Jeg har ikke greid å finne svar på noe av dette, selv om jeg har bladd meg gjennom litt av hvert.

Veldig takknemlig for alle tips til hvor / hvordan jeg bør lete.

Vennlig hilsen

Inger-Lise Fonneland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inger-Lise Fonneland skrev:

Tusen takk for svar! Har ikke lest den protokollen. Gleder meg til å ta fatt. 

Det kan godt hende det finnes flere enn den jeg har funnet.
Det ligger jo også protokoller fra lavere rettsintanser ute, men vanskelig å vite hvor man skal lete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.