Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var farfar til Erik Nielsen, Enger eie, Skedsmo?

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

Min slekt Eriksen hadde en lei tendens til å snike seg unna alt som smakte av identifisering.
Folketellinger,kirkebranner, You name it. 
En liten forlengelse av denne tråden:

https://forum.arkivverket.no/topic/305374-hvem-var-hustruer-til-niels-olesen-f1743-død-1795-leersund/

Forutsatt at denne tidligere teori i ovennevnte holder, Hvem er så Nils Olsens foreldre?

Eter noe overfladisk leting fant jeg denne foreløpige kandidaten:Ole Arnesen.
Hvorfor ham?
Fornavn Ole, Sønn Niels med passende alder f.1745, nærhet til Skedsmo (Yssen) via sin hustru Ragnild Engebretsdtr. Yssen Sørum, anntatt fødselsår ca 1703+-20 år, forventet leveår 65. (Har noen statistikk over forventet levealder 1600-2000, eksempelvis  via Arkivverket sine arkiver?)

https://www.myheritage.no/research?action=query&formId=master&formMode=1&useTranslation=1&view_mode=card&initialFormIds=master,census,bmd&qname=Name+fn.ole+fnmo.1&qbirth=Event+et.birth+ey.1703+me.true+mer.20&qevents-event1=Event+et.any+ep.sørum+epmo.exact&qevents=List&qrelatives-relative=Relative+rt.child+rn.*qrelative_relativeName&qrelative_relativeName=Name+fn.nils+ln.olsen+lnmsrs.false&qrelatives=List

Krav må være at hans sønn Niels Olsen ble forflyttet eller flyttet til Skedsmo innen de av hans barn som ble regitrert i Skedsmo. Yssen slekta på denne tid synes velstående, så evt. transortmuligheter antas gode.
Videre at denne Niels Olsen Ysse giftet seg med Elen Eriksdatter.
Det har jeg ikke sjekket ennu.

Niels Olsen Yssen konfirmasjon:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020208

No 19 Niels Engebretsen.
Burde vel forvente Niels Olsen Yssen i stedet for Niels Engebretsen Yssen?
Alder oppgitt 16år i kirkebok gir fødselsår 1745.
Feil etternavn innført i kirkebok?
Har Niels Olsens mor en annen mann og felles barn Niels Engebretsen Yssen?
Annen grunn for endring av navn? Niels Olsen er jo bare mitt eget påfunn utfra navne anbefaling.
Jeg finner ingen forklaring på hvorfor Engebretsen skulle dukke opp. Hans mor synes å ha navn etter sin far Engebret, Kanskje noe i det? Ble/var hun alene med Niels og derav brukte Engebretsen?

Noen kritiske faglige vurderinger av ovennevnte som kan dempe mine forventninger fremover?

Legger ved ett bilde

yssen.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider