Gå til innhold
Arkivverket

Maren f. 1671 Hansdatter - gift med Even Halstensen - Døde på Auklev i Vestfold

Mette Wiik
 Del

Recommended Posts

2 timer siden, Mette Wiik skrev:

Har du vært borte i Hans Robertsen, på et av brukene til Løvås? Det står at han bodde en stund på Løvås i Lardal bygdebok. Men de skriver ikke noe om barn av Hans i bygdeboken, men jeg leter videre alle tre bøkene er digitalisert. I alle fall en Hans som er knyttet til Løvås på 1600 tallet, og denne karen her har jo også bodd der mener forfatteren.

Hans Robertsen bodde på Løvås i Kvelde sokn i Hedrum prestegjeld, ikke på Løvås i Lardal.

I mine øyne er en ikke-dokumentert og ikke nærmere begrunnet påstand på MyHeritage om at Mari Hansdatter var datter av "Hans Løvås" i praksis verdiløs.

I et av mine første innlegg listet jeg opp fadderne til barna til Even og Mari. Disse fadderne er foreløpig våre beste spor, for blant dem kan det være slektninger av Mari. Om det ikke er slektninger av Mari blant fadderne, er det grunn til å tro at hun ikke var fra Lardal, og at hennes slektninger bodde for langt unna til å kunne stille opp som faddere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Hans Robertsen bodde på Løvås i Kvelde sokn i Hedrum prestegjeld, ikke på Løvås i Lardal.

I mine øyne er en ikke-dokumentert og ikke nærmere begrunnet påstand på MyHeritage om at Mari Hansdatter var datter av "Hans Løvås" i praksis verdiløs.

I et av mine første innlegg listet jeg opp fadderne til barna til Even og Mari. Disse fadderne er foreløpig våre beste spor, for blant dem kan det være slektninger av Mari. Om det ikke er slektninger av Mari blant fadderne, er det grunn til å tro at hun ikke var fra Lardal, og at hennes slektninger bodde for langt unna til å kunne stille opp som faddere.

Takk for opplæring - jeg har studert fadderne - spørsmål: Styrmo slekten er ofte faddere, deriblant både navnet Mari og Hans - kan Maren/Mari Hansdatter slekte på disse? Spør direkte slik at jeg ikke forviller meg, regner med at Styrmo er steds-/gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Wiik skrev:

Takk for opplæring - jeg har studert fadderne - spørsmål: Styrmo slekten er ofte faddere, deriblant både navnet Mari og Hans - kan Maren/Mari Hansdatter slekte på disse? Spør direkte slik at jeg ikke forviller meg, regner med at Styrmo er steds-/gårdsnavn.

Styrmo-gårdene er nabogårder til Horntvet: https://www.nb.no/items/86c38bc870ca55fff3be021fae64d62e?page=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider