Gå til innhold
Arkivverket

Vang på Hedemarken

Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Noen med erfaring som tør prøve seg?
Nr 10 nedenfra på venstre side. Jeg leser at far er Halvor Christensen. Klarer ikke få tak på resten i den rubrikken bortsett fra at jeg mistenker at det står Narmo på linje 2. Barnet som blir døpt er Christen.

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt, men samler mot . . .

Absolutt alle gårdsnavn med stort spørsmålstegn bak.

Haver Christensen Graland fortidlig(?) Barn | Christen | Lars Muri, Christofer Jensen(?) Nærmo, Niels Heljesen Dalset Gunder Stor Graland, Ingebor Heljesd. Narmo, Mari Dalset.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett denne. Graland er ingen gård i Vang. Men Narmo stemmer med at jeg tror faren her er Halvor Christensen og det stemmer med opplysninger jeg har om at han skal ha fått en sønn Christen dette året. Her er foresten alle gårder i Vang: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Matrikkelgarder_i_Vang_på_Hedmarken

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si meg enig med Gaalaas. Selv om skriveren har en liten dobbeltløkke på faren er gårdsnavnet nesten identisk med fadderen Gunder Stor Gaalaas. 

Som du sier Rune lå Gaalaas under Vang fram til Furnes ble skilt ut i 1891.  Som man ser i for eksempel legdsrullene fra 1705.

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R16/L1042: Fogderegnskap Hedmark, 1705, s. 73
https://www.digitalarkivet.no/rk10081209052079 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk fra å lese navnene på de andre fadderne er at skriveren ganske konsekvent bruker to streker for å markere en ø. For eks. på Ane Børstad som var fadder for barnet til korporalen Helje på venstre side. Det ses også på Anne Lille Dørum, Anbiør Raffstad[?], Erich Møstad og Lars Børstad. Skriveren bruker bare en strek over u som i for eks Ole Oudensen og Guri. 

Jeg klarer bare å tyde en strek over det som i så fall må bli Gunder stor Gaalaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider