Gå til innhold
Arkivverket

Sperra ei kyrkjebok frå 1875-1929. Warum ? Why ? Kvifor ?

Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Ein må få lov om det herskar «sperresykje» i Digitalarkivet når ei kyrkjebok frå 1875-1929 er sperra !

https://www.digitalarkivet.no/source/147799

Dagsregister, Trondheim, Vår frues kirke publisert 8 november.

DA har sjølv skreve kvifor ei kyrkjebok vært sperra.

https://media.digitalarkivet.no/view/147799/1

Her må det rettast opp, Kristian !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboka er ikke indeksert, og uten indeksering kan vi ikke åpne/sperre bildene i kirkeboka individuelt.

Kirkebøker som ikke er indeksert, er sperra i 100 år beregnet etter sluttår. Når vi senere får indeksert kirkeboka, vil også hvert enkelt bilde automatisk bli åpnet/sperret på grunnlag av listetype og årstall.

Vi er en situasjon hvor vi ikke har verktøy for effektiv indeksering. Inntil videre vil det derfor bli publisert kirkebøker uten indeksering, og disse vil altså være sperra i 100 år beregnet etter sluttår. Alternativet ville være ikke å publisere i det hele tatt, men våre saksbehandlere trenger den digitale tilgangen, så da blir det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Kristian, sjølv om svaret ikkje var noko oppmuntrende !

Det er myyykje ein ikkje forstår. 

Pga eit verktøy som Arkivverket ikkje har, gjeld altso andre lover. 
——

Skøyteløp-folka ynskjer seg attende til K. Bjørnsen og P. Jorset.   EG ynskjer DA kjem attende til Bergen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Jon Sværen skrev:

Pga eit verktøy som Arkivverket ikkje har, gjeld altso andre lover.

Det er ikke andre lover som gjelder, men når databasen ikke har informasjon om hva et bilde viser, må den ta høyde for "worst case". Dette er gjennomgående i arkivsammenheng; f.eks. vil en landssviksak som ikke er gjennomgått av en arkivar, være klausulert, men så snart en arkivar har gjennomgått den, vil klausulen i de aller fleste tilfeller bli fjernet, fordi arkivaren kunne fastslå at det ikke var taushetsbelagte opplysninger der.

Du kan sammenlikne det med å kjøre traktor i 80-sona. Det er fremdeles 80-sone, så loven er den samme, men du får bare ikke traktoren opp i 80!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at vi selvsagt ikke er tilfredse med å publisere kirkebøker uten indeksering. Når vi har avvikende praksis og håndtering av kildene, blir Digitalarkivet mindre forutsigbart og vanskeligere å forholde seg til for brukerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må det vel snart vere på tide å få skifta ut den gamle traktoren med ein elbil.

Skal tru om vi framleis sit her om 5 eller 10 år og etterlyser indekseringsverktøyet som Digitalarkivet aldri fann ressursar til å prioritere?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

No har vi levd med at Arkivverket ikkje har "indekseringsverktøy" for kyrkjebøker i kanskje to år(!)
Kor mykje lenger må vi vente før vi i gjen får gleda av å opne ei ny ministerialbok?
Når ting ikkje fungerer på min arbeidsplass, skriv vi "arbeidsordre" og "avvik"; kvifor blir ikkje det gjort i Arkivverket? Kven skal vi vende oss til for å få dette utbetra?
Når ein hadde slikt "verkty" for 20 år sidan, veit vi jo at det er oppfunne forlengst, men vi forstår ikkje kvifor det ikkje går an å få til ein ny versjon. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var med å skanna ei kyrkjebok på Statsarkivet i Bergen, som ulønna og frivillig.  Då skanna eg side for side. Manuelt.

Og skaffa meg ei ekkel muse-sykje  (muskel-problem) ! 

Dette er no 12 / 13 år sidan.  Med det systemet kunne denne kyrkjeboka ha stoppa i år 1921, og vips så fekk Kristian & co ferre klager.

I dag er det trulig skanning av ei kyrkjebok så automatisk at dette er umogeleg å stoppa i 1921.

Kor vidt Arkivverket har kome på tanken å kontakta NAV og så få ein gut / jenta som har problem med å koma inn i arbeidslivet, har eg sjølvsagt ikkje kunnskap om.  Guten / Jenta hadde då som oppgåve å sletta Kyrkjebokji, i dette tilfelle, frå 1922-29, slik at Almuen fekk nytte av arbeidet m/ skanning i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Jon Sværen skrev:

Eg var med å skanna ei kyrkjebok på Statsarkivet i Bergen, som ulønna og frivillig.  Då skanna eg side for side. Manuelt.

Og skaffa meg ei ekkel muse-sykje  (muskel-problem) ! 

Dette er no 12 / 13 år sidan.  Med det systemet kunne denne kyrkjeboka ha stoppa i år 1921, og vips så fekk Kristian & co ferre klager.

I dag er det trulig skanning av ei kyrkjebok så automatisk at dette er umogeleg å stoppa i 1921.

Kor vidt Arkivverket har kome på tanken å kontakta NAV og så få ein gut / jenta som har problem med å koma inn i arbeidslivet, har eg sjølvsagt ikkje kunnskap om.  Guten / Jenta hadde då som oppgåve å sletta Kyrkjebokji, i dette tilfelle, frå 1922-29, slik at Almuen fekk nytte av arbeidet m/ skanning i DA.

Tull! Det Arkivverket burde gjere var å skaffe ressursar til å få ein programmerar til å oppdatere programvara for indeksering av kyrkjebøker, slik at den fungerer på dei systema ein har i dag. Dermed kan kyrkjeboka indekserast slik at ein kan gå direkte til døypte/vigde/gravlagde osv. for 1922-1929, og som dermed automatisk blir fritt tilgjengeleg. Dersom det er skanna sider som ikkje kan gjerast tilgjengeleg no vil ein likevel få nytte av den jobben som er gjort i framtida.

Kor mykje kostar det å få oppdatert dette programmet? Skal vi starte kronerulling for å få dette til?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har jo "kranglet" litt på dette med klausulering og tolkning av dette i tidligere spørsmål rundt samme tema. Jeg har blant annet tatt opp dette med sperringen av borgerlige vielser i Oslo fra 1951 og framover.

Jeg har forstått det slik at i forskjell i fra f.eks Bergen, så handler dette om at man I Oslo førte man opp hvilke kirkesamfunn/religion man tilhørte i vigselsdokumentet- og at dette er grunnen til at man har klauslert videre etter 1951. Dette syns jeg verken harmonerer eller er konsekvent med tanke på at alle andre kirkelige vielser er tilgjengelig mange steder helt opp mot 1970-tallet

Jeg husker at Kristian Hunskaar svarte meg at han ventet på noen beslutninger i Arkivverket rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.