Gå til innhold
Arkivverket

Mari Nilsdatter f ca 1756 - Sauherad eller?

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

30. juni 1785 gifter Mari Nilsdatter seg med Ole Svensen i Sauherad.

De fikk etter hvert barna:

Sven døpt 11 sep 1785

Nils døpt 18 mai 1788

Svanov døpt 4 mar 1792 og

Torger døpt 8 mai 1796. Alle ble døpt i Sauherad.

Men hvor kommer Mari Nilsdatter fra?

Ut fra FT 1801 så er hun født ca 1756.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Tore Jørgen Løwe changed the title to Mari Nilsdatter f ca 1756 - Sauherad eller?

Hei,

her er min foreløpige konklusjon mhp Mari Nilsdtr gm Ole Svendsen.
https://tng.simt.no/getperson.php?personID=I21065&tree=SiMT 

Det er 3 "Mari Nilsdtr" som dukker opp i kildene i Sauherad på slutten av 1700-tallet.

Derfor noe usikkerhet. Det som står i Sauheradsoga (at hun giftet seg igjen 1798) stemmer ikke.

Kanskje du har et alternativ?

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Bjørn,

Takk for spennende innspill!

Jeg ser i mine notater at jeg har vært innom denne Mari Nilsdatter Velta, men har slått henne fra meg siden bygdeboka sier at hun giftet seg med Abraham Brynildsen i 1798. Ved søk på FT1801 (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058311000734) så finner jeg at den Mari som ble gift med Abraham Brynildsen hadde 2 barn fra før i 1801, Nils og Jon Jonsen. Dvs at hennes første mann het Jon. Ved sjekk mot dåpen til Jon: Sauherad kirkebøker, SAKO/A-298/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1767-1814
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211010150 så viser det seg at denne Mari Nilsdatter fikk barn (uekte) med en soldat Jon Ellevsen. Den andre sønnen Nils Jonsen som var 15 i 1801, har jeg ikke funnet i perioden 1785 - 88 i Sauherad.

Bygdeboka sier at Mari Nilsdatter Velta giftet seg med "min" Ole Svensen. Hvor har bygdebokforfatteren det fra? Det står i hvert fall ikke hverken under forlovelse eller giftemål.

En ting jeg merket meg når jeg i kveld gikk gjennom kirkebøkene var at presten i en del tilfelle skrev at folk var utenbygds fra ifm kirkelige handlinger, men om det er gjennomført vet jeg ikke. Siden det ikke står noe om Mari som gifter seg med min Ole, så kan det tolkes som hun var fra bygda.

For øvrig har har jeg vært gjennom veldig mange kirkebøker på jakt etter "min" Mari Nilsdatter uten å finne noen gode kandidater. Mari Nilsdatter Velta er klart den beste kandidaten når det er klarlagt at det som står i bygdeboka er feil.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Den andre Mari Nilsdtr som levde omtrent samtidig, og som bygdeboka har rotet sammen med hun som var gift med "din" Ole Svendsen, var:

Mari Nilsdtr som giftet seg med Abraham Brynildsen i 1798 har jeg her:

https://tng.simt.no/getperson.php?personID=I23674&tree=SiMT

(Det er kilder i databasen)

Hun ble først gift i Heddal med Ole Jaransen på Kaljord i Sauherad (opprinnelig fra Heddal)

Hun var kanskje fra Heddal (eller var tjenestejente der) ved vigselen.

Foreløpig er dåpen hennes ikke funnet (men det er huller i kirkeboka i Heddal)

De hadde blant andre sønnen Nils.

Etter at Ole Kaljord døde i 1789 fikk hun en uekte sønn Jon med Jon Eilevsen, Kanskje fra Lyngdal i Heddal.

Sønnene Nils Olsen (ikke Jonsen, feil i tellinga) og Jon Jonsen var sammen med henne og hennes nye mann i 1801 + deres felles datter Kari.

Når sønnen Ole døde i 1810 er hun i kirkeboken oppført som enke (etter Abraham) og mor til Ole.

Abraham var enkemann ved vigselen i 1798, men jeg har ikke funnet hvem han var gift med.

Han var forlover for Mari Nilsdtr i Heddal i 1780.

Det var en tredje Mari Nilsdtr som fikk barn i dette tidsrommet, men hun er "sjekket ut av saken"

Hun levde 1774 - 1798 og var gift med Augon Torgersen Moen. (faren til Møllarguten/felespilleren)

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har prøvd å finne noen motargumenter mot din konklusjon uten å lykkes med det, så jeg er enig med deg i at alt tyder på at Mari Nilsdatter Velta er den Mari som blir gift med Ole Svensen.

Jeg har ikke klart å finne dem begravet foreløpig.

Jeg er meget takknemlig for at du hjalp meg å løse denne "nøtta" som jeg har slitt med i mange år.

Jeg ser at jeg har mer info enn det du har lagt ut om Ole og Mari's barn Svend, Svanov og Torger. Hvis du er interessert, så si fra

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider