Gå til innhold
Arkivverket

Tveito i Vinje Telemark 1615 og 1647: Noen som er flink til å regne med eierparter?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Det er Aasmund og Torkel Eivindssønner (og her i 1675 Torkels enke) som blir stevnet av både barn og barnebarn av Sissel. Myrejorde virker å ha tilhørt/vært del av Midbø.

Det står ingenting her om når, hvordan eller hvorfor hun har "bekommet" denne tønne m. bøgsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å forstå Rikard Berge. Her i begynnelsen av første avsnittet innrykking på side 359

står det

"Sidan vart det strid um 1 tunne i Myrgjore som gjekk i blodøyre ... Visst er det at Olav Tveito vart drepen av ein het Tov Sveinsson...".

Aner ikke hva "blodøyre" er for noe - men det høres i hvert fall ut som om Rikard Berge mener jordlappen har en sammenheng med drapet? 

Og det er mange synonymer på "bekomme": https://www.synonymordboka.no/no/?q=bekomme

men ikke noe som gir meg assosiasjoner på å tape/miste/avhende e.l. - men få/motta/erverve derimot?

Og da jeg var liten lærte vi å si "vel bekomme" når noen takket for en gave fra oss...

Men det var ikke i Vinje på 1600-tallet - gammel er jeg ikke... (smil)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
På 7.5.2023 den 17.07, tom askerøi skrev:

Visst er det at Olav Tveito vart drepen av ein het Tov Sveinsson...".

Aner ikke hva "blodøyre" er for noe - men det høres i hvert fall ut som om Rikard Berge mener jordlappen har en sammenheng med drapet? 

Sissel var mor til Tov Sveinsson. Ein teori kan være at far hans - som altså het Svein - også blei drept, og at Sissel har "bekommet" Myrejorde  som "blodøyre" eller erstatning. Knivane sat laust på fest i Vinje den gang da...

Men...

Grunnen til at eg gikk inn her nå var at eg har kobla ein del som eg i grunnen har visst ei god stund når eg tenker meg om 😄

Enka etter Tov het ifølge manntalet 1664, Saffue Enchen (aka Saave). Ho var først gift med Knut Jonsen Berdal og hadde med han dattera Kari Knutsdatter (f. ca 1627). Med Tov Sandåk fekk ho sønnen Jon (Flåten), f, ca 1642 (Joen 22 i manntalet).

Kari blei gift med Tov Aslaksen Berdal og han selger til Aasmund "Tvedten" som på denne sida får tinglyst div. kjøpebrev fra 1660-talet.

Telemark fylke, Annen kilde nr. CDXLVII (1933-1937)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ed60149722000042

Den "mulige" Olavsdattera og søstera til "Størker og gjengen" tror eg altså heter Saave Olavsdatter - med trykk på tror!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Det kan jo rime med at Olav III hadde en datter Såve.

Rikard Berge kaller vel denne "mulige Olavsdattera" for Dagne Knutsdatter Tveito?

Men ikke vet jeg. Knut er liksom en skygge i bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg har funnet ut av det også mens eg igrunnen leiter etter noe heilt anna...

I dette skiftet kan det sjå ut som om Da(u(gne Knutsdatter fortsatt lever, og at det er skifte etter hennes mann "Knud". Eg tror at Jon også er sønn av Tov og Da(u)gne. Alle døtrene er gift og må da være eldre eller jevngamle med Kari Knutsdatter. Såva er enke etter Tov, men dei har ingen felles barn og navnet hennes er ikkje så viktig i denne "kopiboka"...

Telemark fylke, Annen skifteprotokoll nr. 1 (1665-1666), Skifteprotokollside, Side 4b-5a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090119670293

"... I Koldekiønn i Schaffsebøygden

1/2 td. : denne halff td : i Koldekjøn er Daugne Knuts

datters Oddels gods"

https://www.nb.no/items/2162aa7fe2472f248c693123c455a141?page=157

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider