Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det sjøforklaring etter forlis i 1901, av barken Lidskjalf, bygget 1880 i Grimstad?

Geir Johnsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Barken Lidskjalf forlot havnen i Boness, Skottland 23 januar 1901 med Berbice, Karibien som mål. Den kom aldri frem og forliste på veien. Ombord var bland annet min tipp oldefar Ole Anthon Jacobsen, født 1863 i Fjære/Landvig.

Skuten var bygget i 1880 hørte til i Grimstad, eier var J.E.Einersen. 

https://digitaltmuseum.org/021176795540/lidskjalf-1880

Jeg prøver å finne ut om det har vært en sjøfoklaring for dette forliset men har så langt ikke funnet noe omtalt i aviser og tidskrift fra 1901-1905. Håper dere kan veilede meg til riktig sted.

lidskjalf Kysten 6 juli 1901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det stemmer ikke helt. Det ble holdt sjøforklaring etter at dette skipet, Gezina, forsvant i 1918/19, se dette innlegget. Så det jeg kurer på er om det kan finnes lignende informasjon/sjøforklaring/korrespondanse i skipsmappen eller andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det har eg ikkje sett før, men då kan du forsøke å leite i liknande arkiv etter dette:

Eg kan ikkje sjå at skipet er med i katalogen til Sjøfartsdirektoratets slettede skip. Du finn katalogen her (og arkivet er på Riksarkivet )

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000008379?ins=RA

Og så kan du også leite etter eventuell sjøforklaring hos Byfogden i Grimstad, tilgjengelig via lesesalen til Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.