Gå til innhold
Arkivverket

Arkivering av forenklet og utvidet søkerliste til evig tid..?

Anette Osmundsen
 Del

Recommended Posts

Iht GDPR bortfaller arbeidsgivers grunnlag for å lagre søknadsdokumentasjon om andre søkere (som ikke ble ansatt) i det øyeblikket en søker er tilsatt. Dette innebærer at alle kopier av søknader mv må slettes. Sletteplikten gjelder alle medier osv. Dersom arbeidsgiver ønsker å behold en kandidats søknadsdokumenter etter dette krever det nytt behandlingsgrunnlag med samtykke, avtalt lagringstid osv. Hvordan løses dette opp mot at det i det offentlige arkiveres all slik dokumentasjon i arkivsystemet? Er klar over at arkivloven går over GDPR, men er det pålagt og bestemt at for eksempel både forenklet og utvidet søkerliste skal oppbevares i arkivsystemet til evig tid? Dersom jeg søker en stilling i fylkeskommunen kan jeg huke av i søkemodulen at jeg ønsker/ikke ønsker at søknaden min skal være tilgjengelig i systemet etter en viss tid. Men det hjelper jo ikke når likevel all informasjon journalføres i arkivsystemet og forblir der uten tidsbegrensning. Hva er egentlig reglene rundt dette for offentlige virksomheter? Hva er vi bundet av og hva skal vi svare de som evt spør?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Riksarkivarens forskrift § 7-11 skal følgende bevares (for alltid) i tilsettingssaker:

§ 7-11.Personalforvaltning

b. Rekruttering og tilsetting, som inneholder dokumentasjon om:
- kunngjøring, stillingssøknad med vedlegg til den som blir tilsatt, offentlig søkerliste og utvidet søkerliste.

Søknader til de som ikke blir tilsatt i stillingen skal ikke bevares for alltid. De oppbevares normalt så lenge søker har klagerett i stillinger de ikke blir tilsatt i. 

Mvh

Svein Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.