Gå til innhold
Arkivverket

Jan Rasmussen

Nadia Kartfjord
 Del

Recommended Posts

Jeg leder efter Jan Rasmussen, han menes at være død i Grepstad i 1840, jeg har søgt i historik for kirkebøger, i kirkebøger og google, ingen steder er der noget der hedder sådan, er det en by der findes/fandtes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen flere opplysninger om Jan Rasmussen?

Er det han som har sønnen Carl Fredrik til dåpen i Evje i 1826?

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013414405

Aust-Agder fylke, Evje, Hornnes, Iveland, Vegusdal i Evje, Ministerialbok nr. A 4 (1816-1840), Fødte og døpte 1825-1826, Side 72-73
https://media.digitalarkivet.no/view/9449/39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars Kittilsen skrev:

Her var det ikke mange opplysninger, men jeg tar en kjempesjanse 🙂

Kan dette være mannen?

Jeg tror du har truffet blink her, Lars! Jeg ser at du har hentet det fra "Fantefortegnelsen 1862". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilert Sundt, årsberetning om fantefolket.

Jan Rasmussen er født i 1779, jeg har hans dåb, han skulle være død på dette sted i 60 års alderen, det må så være omkring 1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nadia Kartfjord skrev:

Eilert Sundt, årsberetning om fantefolket.

Jan Rasmussen er født i 1779, jeg har hans dåb, han skulle være død på dette sted i 60 års alderen, det må så være omkring 1840

Da er det de samme opplysningene som Lars Kittilsen har funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnvid Lillehammer nevner han i en tidligere debatt og skriver følgende: 

Jan hevda at han og Gunnvor Marie var blitt vigde av presten Reiner i Helleland tre år tidlegare, i så fall i 1809. Igjen treiv dei til ei kvit løgn. Det finst ikkje spor etter eit slikt giftarmål i kyrkjebøkene for Helleland. Dei var knapt komne saman så tidleg. Men seinare fylgdest dei til ut i 1830-åra. Og dei var knapt så fastbuande som Jan prøvde å gi inntrykk av ein gong sommaren 1821 då han vart tatt inn på lensmannsgarden Hårr sør på Jæren fordi han ikkje hadde reisepass å visa føre seg. Då fortalde han at Gunnvor Marie hadde gått opp i Bjerkreim saman med nokre andre reisande og hadde teke passet med seg dit. Dei var komne frå Lyngdal med pass frå byfogd Løwold i Stavanger og var på veg tilbake til Stavanger då dei skildest på garden Strømstad lengst sør i Dalane. I dette forhøyret kalla han seg Jan Rasmusen av plassen Bråten under Jørpeland. Problemet er at det knapt finst nokon husmannsplass med det namnet under Jørpeland og i alle høve sat ikkje Jan der som husmann. Også i ein annan samanheng dukka dette plassnamnet opp mellom vardalene.
    Det ligg mange reisepass i arkiva som fortel om reisene til Gunnvor Marie og Jan. Dei første åra dei var saman, reiste dei mykje mellom Bergen og Stavanger. Seinare la dei reiserutene sine lenger austover, til Arendal og tilbake. Og etter at Jan var død, reiste Gunnvor Marie endå vidare, til Sunnmøre og Røros i nord og til Drammen i aust. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Rasmussen, er født i sør-Audnedal den 10 januar 1779 på gården Egebo, søn af Rasmus Rasmussen og Sara Jansdatter ( fylle Sara)

Gunvor Marie døde i 1843 , de sidste år hun levede var hun ikke sammen med Jan.

Spørgsmålet er så, hvor pokker døde Jan, Greipstad , Søgne er ikke stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nadia Kartfjord skrev:

Jeg har fundet konfirmationen, til Jahn Rasmussen og Gunvor Knudsdatters søn, Peder Emanuel, begge forældre står der

https://media.digitalarkivet.no/view/1626/173 , han blev konfirmeret i 1858, men der var Jahn og Gunver døde , skrev man dem på alligevel ? Peder var 44 år

De skrev vel nesten alltid navnet på foreldrene, selv om de var bortreist, savnet eller døde. Det kan virke som om de stort sett tok kopi av dåpsopplysningene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved det ikke, jeg må gennemgå Grimstads kirkebøger, jeg havde ellers håbet på, at for denne ene gang kunne jeg slippe for det, men så nemt skulle det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nadia Kartfjord skrev:

Jeg har fundet konfirmationen, til Jahn Rasmussen og Gunvor Knudsdatters søn, Peder Emanuel, begge forældre står der

https://media.digitalarkivet.no/view/1626/173 , han blev konfirmeret i 1858, men der var Jahn og Gunver døde , skrev man dem på alligevel ? Peder var 44 år

På samme side med dato 5 september ble også kona til Peder Emanuel konfirmert. Året etter, 23 nov 1859, ble de gift i Klepp kirke.  Kilde: Bore i Klepp, Ministerialbok nr. A 5 (1853-1870), Ekteviede 1860, side 209. 

Kan og nevne for de som har aner blant de reisende, så finner en også Lisbeth Larsdatter som står til konfirmasjon på samme side. Hun er datter til han som ble kalt Gutte-Lars født på Ogna i sept  1797.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nadia Kartfjord skrev:

Er der noget der ikke stemmer, eller er det et pudsigt sammentræf.

Anne Marie Jahnsdatter født 1858, forældre omstrejfer Jahn Rasmussen og Gunvor Knudsdatter.

Gunvor døde i 1843 og Jahn i 1839.

https://media.digitalarkivet.no/view/7449/67

Fra denne sia i kirkeboka finner vi Ole Wenlund. Eilert Sundt skriver følgende: Uekte født av en svenske.
Fattigvesenet i Fredrikshald betaler en del av udgiftene for familien.
Han var tidligere soldat, gikk så til Sverige og kom der i lag med svenske fantefolk og har siden fortsatt fantelivet her i Norge. Han har også barn med Fille - Kari nr: 239 og med Ragnhild Christiansdatter nr: 250.

Lenke til kommentar
Del på andre sider