Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnet ektemann

Martine Flaten
 Del

Recommended Posts

13 april 1907 skal Olaf Frithjof Olsen (f. 1 mai 1868) ha reist til Montreal.

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001090993

Jeg finner ingen tegn på at han kommer fram. Han er ikke å finne på noen passasjerlister over ankommene til Canada eller USA.

10 måneder senere under den kommunale folketellingen for Kristiania 1.2.1908 er kona skrevet opp som enke. 

https://media.digitalarkivet.no/view/113790/42737

Sønnen Filip blir året etter satt ut i pleie og i fattigvesenets oppføring står det at faren "skal efter sigende være død over i Amerika."

https://media.digitalarkivet.no/view/65552/236

Kan Olaf Frithjof rett og slett ha stukket av? Og så begynner den forlatte kone å kalle seg for enke? Jeg finner ingen dødsmelding noen sted mellom april 1907 og februar 1908. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Stine H Kvistad skrev:

Kan det være en kandidat, i Sudbury, Canada

Name
Olaf Olsen
Birth
abt 1867 Norway
Death
31 Oct 1907 Sudbury, Ontario, Canada

https://www.findagrave.com/memorial/239564103/olaf-olsen

image.png.02e6708a27fe5aec51ca4f8638b16b11.png

Han var gift, ikke single. Og fars navn er feil. Og han brukte helst Frithjof så når det bare står Olaf........jeg vet ikke. Det er en god kandidat, men det blir ren gjetting egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært utallige forsøk fra folk i diverse slektsforskningsgrupper på facebook som har prøvd å finne mannen. Ingen har funnet en klar 100% riktig kandidat. Han kan ha dødd i England før han kom over til Canada/USA. Han kan ha skiftet navn på vei over. Han bare forsvinner og det er ingen dødsmelding i norske registre. Så jeg lurer egentlig bare på om kona bare kan si at han døde i Amerika uten bevis? Var det enklere å si man var enke enn at man var forlatt? Hvis hun hadde fått beskjed om at han var død så ville det vel vært registrert et sted i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine aner reiste (les: stakk av med en annen kvinne) til Amerika i 1890.  Da han reiste, oppga han patronym i stedet for etternavnet han brukte både før og etter emigrasjonen.   I folketellingene i årene etter kalte kona seg konsekvent for enke.  Da hun døde i 1918, var hun "Forlatt hustru".  Mannen døde i USA i 1924.

Det var enklere å skjule sannheten før internett...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine aner fødte et uekte barn i Christiania i 1915. Faren levde i beste velgående, men skipet han en gang var på, gikk på en mine under første verdenskrig, lenge etter at han hadde forlatt skipet. Men det passet da min slektning aldeles ypperlig å fortelle alle at barnefaren var omkommet til sjøs før de fikk giftet seg, så da var det jo litt enklere å være enslig mor til en uekte født sønn! Barnet var selv så uheldig å omkomme til sjøs etter å ha blitt torpedert i 1943, og står oppført i 'Våre falne' som barn av en sjømann som omkom i første verdenskrig, til tross for at faren levde i mange år etter annen verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider