Gå til innhold
Arkivverket

Vielser i det norske konsulatet i Genova, Italia

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Vigselboka som vi finner i katalogen på Arkivportalen begynner i 1969:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001366166?ins=RA

Men om de hadde tilhørighet i Norge vil du trolig finne vigselen oppført i Ministerialboka (kirkeboka til presten) hjemme i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke inn på Arkivportalen av en eller annen grunn. 

Uansett, lysningen var fra Byfogden i Oslo, og det er ingen lysningsprotokoll for Oslo. Vielsen står ikke i protokollen for borgerlige vielser for Oslo. Vielsen er ikke så viktig i seg selv, men jeg har ofte erfart at informasjon om tidligere gitt bevilling til navneendring gis i forbindelse med borgerlige vielser (i tilfellet jeg jobber med står ikke navnebevillingen under Anmerkninger i dåpsprotokollen slik det ofte gjør). Får ikke treff i Norsk Lysingsblad for navnebevillingen. Men sånn er det jo, noen ganger kommer man ingen vei ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser nærmere etter i arkivkatalogen, er det så å si ikke materiale i dette arkivet som kan dateres til tida mellom 1939 og 1952. Det virker som om arkivet kan være ufullstendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Kristian. Jeg har jo vielsesdatoen, det er egentlig mer info om navnebevillingen (som ofte dukker opp som anmerkning i dåpsprotokollen og/eller vielsesprotokollen) jeg er ute etter. Jeg har funnet noe informasjon om navneforandringen i en biografi om vedkommende, men mangler en nærmere datering. Jeg forsøker nå en nøyere granskning av Norsk Lysingsblad for de to aktuelle årene - det blir av og til noen rare ord av skanningen i nb.no, så en må være fantasifull når det gjelder søkeordene. Og jeg vet jo at jeg kan henvende meg til Arkivverket for å få tilsendt dokumentene til navnebevillingen, men jeg liker å ha flere detaljer først. Da jeg nettopp har fått et par navnesaker jeg skal skrive artikler om, så tenker jeg det er best å vente litt så jeg ikke virker for masete. 😉

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider