Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Caspar Arnesen f. 1823, daap Vardal 1823, omflakkende foreldre

Marianne Svee
 Del

Recommended Posts

Caspar Arnesen er min tipp tipp oldefar og jeg finner ham doept i Vardal her:

Arne Olsen - Ministerialbok for Vardal prestegjeld 1814-1831 (0527Q) - Digitalarkivet (haaper linken virker!). Hans far, Arne Olsen er ved Caspars daap oppfoert som omflakkende arbeidsmand. Caspars mor, Agnete Pedersdatter er oppfoert som omflakkende kone. 

Caspar selv oppgir naar han gifter seg (Casper Arnesen - Ministerialbok for Gran prestegjeld 1842-1856 (0534P) - Digitalarkivet) at han er foedt i Hurdalen, mens hans foreldre oppgir seg bosatt paa Skydsmoe naar Caspar blir doept paa Vardal/Hunn i 1923. I kirkeboken v daapen staar det "NB foedt paa Hunds eier).

Naar Caspar doer bare 39 aar gammel, er han oppfoert som smed. Kanskje kan hans far, Arne Olsen  ha hatt samme yrke ettersom han reiste rundt og jobbet?

Caspars doed her: Casper Arnesen - Ministerialbok for Gran prestegjeld 1856-1874 (0534P) - Digitalarkivet

Jeg klarer ikke aa finne ut noe som helst mer enn ovennevnte naar det gjelder Caspar Arnesens foreldre, Arne Olsen og Agnete Pedersdatter. Er det noen som kunne tenke seg aa hjelpe meg saann at jeg kan finne ut mer om slekta bakover?

Endret av Marianne Svee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, det forundrer meg ikke at Caspar var en del paa farten! Lurer paa hvorfor han var etterlyst, klarer ikke helt aa tyde det ut fra teksten?

Endret av Marianne Svee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Marianne Svee changed the title to Foreldre til Caspar Arnesen f. 1823, daap Vardal 1823, omflakkende foreldre
30 minutter siden, Marianne Svee skrev:

Takk for info, det forundrer meg ikke at Caspar var en del paa farten! Lurer paa hvorfor han var etterlyst, klarer ikke helt aa tyde det ut fra teksten?

Han møtte ikke opp til "de tidsavholdtes manskapstegninger" for "unge manskaber av Vardalske Esqvadron".
I teksten har du uansett fødselsdato: 9. august 1823.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Marianne Svee skrev:

Takk for info, det forundrer meg ikke at Caspar var en del paa farten! Lurer paa hvorfor han var etterlyst..

Akkurat nå, Lars Kittilsen skrev:

Han møtte ikke opp til "de tidsavholdtes manskapstegninger" for "unge manskaber av Vardalske Esqvadron".
I teksten har du uansett fødselsdato: 9. august 1823.

Tusen takk for hjelpen, da forsto jeg det riktig! Veldig hyggelig at du tar deg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider