Gå til innhold
Arkivverket

Forbindelse Gjemnes - Kvikne/Øs

Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Karen f. 1761 er datter av Even Hallsteinsen Hals på Ulset, som er sønn av Karen Evensdatter Meldal på samme gård. Yngste Karen er altså sønnedatter av den eldste Karen. I tillegg oppkaller de også navnet Even, som opprinnelig kommer fra Horg i Melhus via lensmannssønnen Steen Evensen, som er sokneprest i Meldal etter sin svigerfar Anders Bruse fra Leksvik. Sistnevnte er svigersønn av sokneprest Ole Jonsen i Meldal, som kommer dit fra Jemtland og der er av Skanke-slekt og antagelig også Blix. Hr. Ole Meldal er svigersønn av danske hr. Jens Anderssen Bull på Støren. Slektstavlen her går dermed både til svensk og dansk område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Odd Roar Aalborg skrev:

Karen f. 1761 er datter av Even Hallsteinsen Hals på Ulset, som er sønn av Karen Evensdatter Meldal på samme gård. Yngste Karen er altså sønnedatter av den eldste Karen. I tillegg oppkaller de også navnet Even, som opprinnelig kommer fra Horg i Melhus via lensmannssønnen Steen Evensen, som er sokneprest i Meldal etter sin svigerfar Anders Bruse fra Leksvik. Sistnevnte er svigersønn av sokneprest Ole Jonsen i Meldal, som kommer dit fra Jemtland og der er av Skanke-slekt og antagelig også Blix. Hr. Ole Meldal er svigersønn av danske hr. Jens Anderssen Bull på Støren. Slektstavlen her går dermed både til svensk og dansk område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - dette likner på noe! Jeg får overveie på mandag om jeg skal kjøpe noen av Kvitne-bøkene, hvis de selges fortsatt (har problemer med å komme meg på biblioteket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektstavlene her går jo langt utenfor Kviknebøkene, men uansett så ligger vel disse tilgjengelig på Bokhylla.no, men neppe den nyeste, siden den er fra 2001. Den er en oppdatering av den tidligere, men inneholder både feil og mangler. Er ikke sikker på hvilken av de to utgavene som er mest til å stole på, men alt som står der bør altså ikke tas som den endelige sannheten. 

For øvrig ligger det antagelig diverse oversikter på nettet som kan bidra til å gi litt mer kunnskap om dette slektsgalleriet, som nok har svært mange etterkommere i dag. Min gren av det går ut fra presten Kristoffer Lossius og svigersønnen Kristen Aalborg, som altså er far til Mette Kristensdatter Aalborg på Storeng i Kvikne. Hun er som nevnt et av opphavene det spørres om her. Hr. Kristoffer Lossius er sønn av grunnleggeren av Røros kopperverk og bergstad. Han samarbeidet med hr. Hans Lauritzen på Tynset, som grunnla Kvikne kopperverk. Sistnevnte er også en av anene her. Disse folkene etablerte virksomheter som gav næringsgrunnlag til deler av landet i flere hundre år. så det var en meget viktig innsats de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Odd Roar Aalborg skrev:

Slektstavlene her går jo langt utenfor Kviknebøkene, men uansett så ligger vel disse tilgjengelig på Bokhylla.no, men neppe den nyeste, siden den er fra 2001. Den er en oppdatering av den tidligere, men inneholder både feil og mangler. Er ikke sikker på hvilken av de to utgavene som er mest til å stole på, men alt som står der bør altså ikke tas som den endelige sannheten. 

For øvrig ligger det antagelig diverse oversikter på nettet som kan bidra til å gi litt mer kunnskap om dette slektsgalleriet, som nok har svært mange etterkommere i dag. Min gren av det går ut fra presten Kristoffer Lossius og svigersønnen Kristen Aalborg, som altså er far til Mette Kristensdatter Aalborg på Storeng i Kvikne. Hun er som nevnt et av opphavene det spørres om her. Hr. Kristoffer Lossius er sønn av grunnleggeren av Røros kopperverk og bergstad. Han samarbeidet med hr. Hans Lauritzen på Tynset, som grunnla Kvikne kopperverk. Sistnevnte er også en av anene her. Disse folkene etablerte virksomheter som gav næringsgrunnlag til deler av landet i flere hundre år. så det var en meget viktig innsats de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er nok klar over det ut fra det jeg har gjort med eldre slekter i Hardanger/Sunnhordland Se www.valeforlag.no - Boka ble faktisk trykt i august. 

Jeg skal selvfølgelig sjekke det jeg finner på nettet - den oversikten jeg lager er relativt enkel, men det er selvfølgelig greit å se litt nærmere på linjer før 1650 - der kildene er andre enn kirkebøkene og det vanlige stoffet i bygdebøkene.

Et spørsmål til: Hvem er "grunnleggeren av Røros kopperverk" i dine papirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2022 den 14.09, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Kan dette være til videre hjelp? - jeg ikke kjent i disse trakter, men du får sikkert bedre hjelp.

Greit med henvisninger til kirkebøker for verifisering:

Dåp Randie 27.08.1815 og født 23.08.1815 - foreldre Ole Jonsen og Marit Christensdatter, Kvalvåg

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000017160306

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/586/L0981: Ministerialbok nr. 586A07, 1794-1819, s. 301-302
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070913680061

Vielse foreldrene 08.01.1815 - han med bosted Kvalvåg og ho med Hoem - brudens fornavn er Maren her - høyre side:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000003289218

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/586/L0981: Ministerialbok nr. 586A07, 1794-1819, s. 295-296
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070913680058

Fra et tidligere innlegg her på BF: "...Kristen Simensen Ween som flyttet til Hoem i daværende Tingvoll ..." : kan dette være far til Maren? :

I så fall er denne Maren døpt 27.02.1791 i Kvikne - foreldre Christen Simensen og Karen Evensdatter - bosted Ween:

Kvikne prestekontor, SAH/PREST-064/H/Ha/Haa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1785-1814, s. 82-83
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603450620

Her er familien på Veen i FT1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058249000190

Her bygdebok ref Veen i Kvikne og Kristen Simensen nevnt på side 256:

Kvikne : ei bygdebok. B. 2 : Gardsbruk, koparverk:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012103106192?page=263&searchText=evensdotter

Fra en profil på MyHeritage - men uten kilder: https://www.myheritage.no/person-2508050_334446231_334446231/simen-nilsen-ween

Simen Nilsen Ween
    Født:    1719    I:      Utgård Øvre, Tynset, Hedmark, Norge
    Død:    1808 (i en alder av ‎~89‏)    I:      Simenstuggu Nordre, Kvikne, Tynset, Hedmark, Norge

Kirsten Ween (born Hansdatter Hals Storeng)
Hans kone    

Kristen Simensen Ween
Hans sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Odd Handegård skrev:

Jeg har sjekket side 256 i bygdeboka for Kvikne, og klarer ikke å tolke teksten: Det er uklart (nederst på sida) om hvem som er far til Gjertrud: Er det Hans Knutson eller eller han som giftet seg med enka etter Hans: Ingebrigt Simonson? Har du noen tolkning av teksten? Den virker uklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket side 256 i bygdeboka for Kvikne, og klarer ikke å tolke teksten: Det er uklart (nederst på sida) om hvem som er far til Gjertrud: Er det Hans Knutson eller eller han som giftet seg med enka etter Hans: Ingebrigt Simonson? Har du noen tolkning av teksten? Den virker uklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Handegård skrev:

Jo, jeg er nok klar over det ut fra det jeg har gjort med eldre slekter i Hardanger/Sunnhordland Se www.valeforlag.no - Boka ble faktisk trykt i august. 

Jeg skal selvfølgelig sjekke det jeg finner på nettet - den oversikten jeg lager er relativt enkel, men det er selvfølgelig greit å se litt nærmere på linjer før 1650 - der kildene er andre enn kirkebøkene og det vanlige stoffet i bygdebøkene.

Et spørsmål til: Hvem er "grunnleggeren av Røros kopperverk" i dine papirer?

Har tidligere kjøpt din omfattende CD om Hardangerslekter, som uansett er nyttig info. Har etter hvert oppdaget noen sannsynlige fjerne opphav som antagelig er registrert der. Linjene er ikke 100 % sikre, men meget sannsynlige.

Når det gjelder Røros, så var det Hans Aasen som visstnok fant malmen, men bergverkskyndige Lorentz Lossius var den som etablerte gruvesamfunnet og bergstaden på den ganske vinterharde fjellvidden, som på den tid (med lang avstand til utskipingshavn) må ha vært et ganske komplisert arbeid. Litt senere kom familien Irgens inn i bildet. Med sine nære forbindelser til danskekongen klarte sistnevnte å sikre seg en stor del av verket, men grunnleggere er de i alle fall ikke. Selv ætter jeg antagelig fra alle disse tre via helt forskjellige linjer. Lossius er sikker, Irgens med all sannsynlighet også, mens Aasen ifølge en eiendomssak på Røros litt etter 1700 er oldefar til en (vann)kunstmester fra Røros i ledelsen ved Kvikneverket, som er mitt meget sannsynlige opphav der.

Når Kvikneverkets grunnlegger i tillegg er en ane, så må jeg jo nesten interessere meg litt for disse verksmiljøene - det skulle bare mangle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Odd Handegård skrev:

Hvilken gård gjelder det - kan sjekke nye Kvikneboka eller evt. den gamle på nettet. Tror jeg tar dette i morgen - lørdagskveld nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Odd Roar Aalborg skrev:

Hvilken gård gjelder det - kan sjekke nye Kvikneboka eller evt. den gamle på nettet. Tror jeg tar dette i morgen - lørdagskveld nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Kvikneboka s. 378 opplyser at Gjertrud  (1799-23.01.1883) er datter av Ingebrigt Simensen og Marit Hansdatter Fossen Sletten.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2022 den 22.03, Odd Handegård skrev:

Har problemer med Karen Evensdatter Meldal f. 1687 og den Karen Evensdatter Ween f. 1761 som jeg har som mor til Maren Kristendtr Kvalvåg i Gjemnes. Kanskje den siste tilhører ei annen slektsgrein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2022 den 22.03, Odd Handegård skrev:

Har problemer med Karen Evensdatter Meldal f. 1687 og den Karen Evensdatter Ween f. 1761 som jeg har som mor til Maren Kristendtr Kvalvåg i Gjemnes. Kanskje den siste tilhører ei annen slektsgrein?

Jeg har noe stoff om Røros - har du ei e-postadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider