Gå til innhold
Arkivverket

Kva er grunnlaget for at kongene brukte likt adelsvåpen?

Mats Kalstad
 Del

Recommended Posts

Hva er grunnlaget for at kongen i Danmark gidde slekten https://no.wikipedia.org/wiki/Tordenstierne og slekten https://no.wikipedia.org/wiki/Lystrup samme adelsvåpen? Eneste forskjellen skal være at lystrup skal ha hvit nedre del, menst tordenstierne har sølv. Er dette noen grunn til også? 

Litt om det eg veit no: Lystrup fekk sitt adelsbrev i 1549 av Christan 3 med adelsvåpen beskrevet, menst Tordenstierne fekk sitt adelsbrev av kong Hans: Nils Sveinsson ble gitt adelsbrev av kong Hans den 20. juli 1505. Er tordenstierne sitt adelsvåpen laget senere en dette? Eller viste kongene at desse slektene var beslektet? Eller var det noe med den adelige statusen som gjorde at dei fekk samme adelsvåpen berre annleis nedre del. (Sølv/hvit) Setter pris på grunnlag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to forskjellige våpen, om enn de har likheter. Hvorfor de har likheter er ikke kjent.

Våpenet som er tillagt Nils Sveinsson i DAA (gjengitt på wikisiden du har lenket til) er Lystrup-våpenet, og dermed feil.

Jeg vil anbefale deg å anskaffe denne boken:

Adels- og våbenbreve udstedt af danske (unions-)konger indtil 1536

Selskabet for Udgivelse af Kilder til Dansk Historie.

udgivet af Nils G. Bartholdy.

[1. oplag], [1. oplag].

Kbh. : Selskabet for Udgivelse af Kilder til Dansk Historie

2007

ISBN : 9788775000005

230 sider : ill. (nogle i farver).

Min anmeldelse av den samme finnes her:

Fargerikt innblikk i adlingens historie 

Bokanmeldelse av: Adels- og våbenbreve udstedt af danske (unions-)konger indtil 1536 / Nils G. Bartholdy

Genealogen 2/2008, s.62-63

Mvh Are

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2022 den 12.28, Are S. Gustavsen skrev:

Dette er to forskjellige våpen, om enn de har likheter. Hvorfor de har likheter er ikke kjent.

Våpenet som er tillagt Nils Sveinsson i DAA (gjengitt på wikisiden du har lenket til) er Lystrup-våpenet, og dermed feil.

Jeg vil anbefale deg å anskaffe denne boken:

Adels- og våbenbreve udstedt af danske (unions-)konger indtil 1536

Selskabet for Udgivelse af Kilder til Dansk Historie.

udgivet af Nils G. Bartholdy.

[1. oplag], [1. oplag].

Kbh. : Selskabet for Udgivelse af Kilder til Dansk Historie

2007

ISBN : 9788775000005

230 sider : ill. (nogle i farver).

Min anmeldelse av den samme finnes her:

Fargerikt innblikk i adlingens historie 

Bokanmeldelse av: Adels- og våbenbreve udstedt af danske (unions-)konger indtil 1536 / Nils G. Bartholdy

Genealogen 2/2008, s.62-63

Mvh Are

Tusen takk! Skal prøve og se nærmere på dette når eg får tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider